Minskad klimatpåverkan med 70 procent

Stefan Håkansson, VD E.ON Värme Sverige

E.ON och MKB Fastighets AB har tecknat ett avtal om årligen ökande leveranser av förnybar fjärrvärme, vilket kommer att minska MKB:s direkta klimatpåverkan med cirka 70 procent.

Avtalet innebär att E.ON tillför mer förnybara bränslen i Malmös fjärrvärmeproduktion. Varje kWh förnybar fjärrvärme som MKB använder innebär att produktion som inte är förnybar försvinner.

- Den klimatbesparing som MKB gör visar tydligt att våra kundlösningar kring förnybar fjärrvärme verkligen leder till miljönytta, säger Stefan Håkansson, chef för E.ON värme.

Leveransen startar i år och omfattar 75 GWh under 2017 för att sedan trappas upp successivt. 2021 kommer MKB att köpa 175 GWh förnybar fjärrvärme, vilket motsvarar cirka 70 procent av dagens användning. Varje år kommer miljöutvecklingen att följas av MKB och E.ON tillsammans, efterhand som kapaciteten byggs ut.

- Att vår största kund i Malmös fjärrvärmenät tecknar ett avtal om förnybar fjärrvärme är ett starkt kvitto för att E.ON är på rätt väg med våra hållbara energilösningar, säger Stefan Håkansson, chef för E.ON värme.

För mer information vänligen kontakta:

Stefan Håkansson, chef E.ON värme

E-post: stefan.hakansson@eon.se

Pernilla Schoug, kommunikationschef E.ON värme

E-post: pernilla.schoug@eon.se

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Stefan Håkansson, VD E.ON Värme Sverige