Minskad köpkraft på trävarumarknaden – men ljusare på sikt

Med en lågkonjunktur runt hörnet minskar köpkraften på trävaror. I motsats till de senaste årens prisrekord och tomma varulager präglas marknaden idag snarare av ett överutbud. Det visar branschorganisationen Skogsindustriernas färska rapport ”Så går det för skogsindustrin”. Men samtidigt som kostnader för både hushåll och företag ökar står vi mitt i den gröna omställningen – som inte får stanna av. Ska världen kunna bygga hållbart behövs de svenska trävarorna.
Foto: Fredrik Hjerling

 Trendskiftet är ett faktum och föregående års positiva framfart för trävarumarknaden har nu börjat vika av. Ett överutbud av trävaror har uppståttinitialt drivet av en oväntat hög import av trävaror från Ryssland till europeiska marknader under våren, innansanktionerna slog igenom fullt ut, säger Christian Nielsen, marknadsanalytiker på Skogsindustrierna, och fortsätter:

Nu ser vi dessutom fler utmaningar som präglar marknaden för trävarorInflationen och stigande energikostnader slår hårt mot både vidareförädlande industri och hushåll. För hushållen ökar totalkostnaderna och deras möjligheter till renoveringar, ombyggnationer eller nyinvesteringar minskar kraftigt. Men de svenska sågverken står väl rustade efter några starka år, säger Christian Nielsen.

Ska världen kunna bygga hållbart behövs de svenska trävarorna.
På längre längre sikt kan blickarna vändas mot Sverige för att få tag på förnybara byggnadsmaterial. Rysslands logistiksvårigheter och brist på reservdelar för produktion väntas begränsa exporten även till de marknader som fortsatt handlar med landet. Ett sådant minskat utbud riskerai förlängningen att återigen driva världsmarknaden in i en bristsituation.

– Vi ser att efterfrågan på trävaror är fortsatt stark i grunden och att träbyggandet och sågverken spelar en viktig roll i klimatomställningen. När Europa och världen ska fullfölja sina ambitioner om ett hållbart byggande så kommer svenska trävaror att behövas, säger Mathias Fridholm, direktör på Svenskt Trä.

Rapporten ”Så går det för skogsindustrin” hittar du här.

Foto: Fredrik Hjerling

Svenskt Trä formar framtidens lövträindustri - bildar ny kommitté för lövträsågverk22.3.2023 09:56:53 CET | Pressmeddelande

Efterfrågan på svenskt trä ökar från landets möbel- och inredningsproducenter. I dag är majoriteten av det trä som inhemska företag använder för produktion importerad, något som är utmanande både utifrån ett logistiskt- och hållbarhetsperspektiv. Branschorganisationen Svenskt Trä ser stora möjligheter med trävaror från landets lövträd och bildar den första kommittén som representerar svenska lövträsågverk.

Globala marknader upprätthåller hög efterfrågan av trävaror – än så länge13.3.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Under 2022 uppnådde den svenska produktionen av trävaror (18,7 miljoner m3) sin näst högsta nivå någonsin, endast överträffad av 2021. Året bjöd på rekordsiffror för mars månad och ovanligt starka volymer i december. Detta trots att marknaden i Europa påverkades negativt av inflation, höga räntekostnader, höga energipriser och en geopolitisk osäkerhet. Framåt slutet av 2022 ökade samtidigt andra globala marknader sin efterfrågan på trävaror vilket kompenserade för bortfallet från Europa.