Svensk Handel

Minskad köpkraft slår hårt mot modehandeln

Dela
Svensk Handels Stilindex för augusti månad visar på en nedåtgående trend för såväl kläd- som skohandeln. Kunderna håller allt hårdare i plånboken till följd av höjda boräntor, hög inflation och dyrare elräkningar, vilket slår hårt mot en redan pressad bransch.
Butiker och e-handel Augusti 2022-2021 Augusti 2022- 2019 Ackumulerat 2022/2021 Ackumulerat 2022/2019
Kläder

-2,5 %

0,8 % 18,3 % 3,6 %
Skor -7,6 % - 20,8 % 13,1 % -19,7%

Kommentarer från Svensk Handel

- Augusti brukar vara en stark månad för modehandeln, då vi uppdaterar garderoben inför hösten och nya skolkläder ska köpas till barnen. Därför är det oroväckande med en tillbakagång jämfört med 2021. Nu ser vi att konsumenter håller hårdare i plånboken och har en avvaktande inställning till köp, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel

- Vi ser att handlarnas lönsamhet blir allt mindre till följd av ökade inköpspriser. Utöver detta oroas vi för de kostnadsökningar butikerna står inför till följd av skyhöga elpriser och hyresavtal som riskerar att öka kraftigt till följd av hög inflation, säger Sofia Larsen.

- Nu är det av yttersta vikt att nästa regering, oavsett sammansättning, inser allvaret och agerar skyndsamt för att dämpa de skenande elpriserna. Annars är risken för än fler konkurser inom handeln stor, avslutar Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye