Minskad orderingång och ökad oro för varsel

– Vi ser med oro på utvecklingen inom bygg- och anläggningsbranschen. Vi är inte den bransch som drabbades först eller hårdast av coronapandemin – men det vi ser nu är en minskad orderingång, ökad oro för varsel och en fortsatt nedgång i byggkonjunkturen, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef på Byggföretagen.

Mer än en tredjedel av Byggföretagens medlemmar tror att försäljningen kommer utvecklas sämre under hösten jämfört med första halvåret. Det visar Byggföretagens senaste Byggbarometer, en enkätundersökning som gjorts bland organisationens medlemsföretag.

Två tredjedelar av de tillfrågade företagen upplever att orderingången har minskat, mot 62,5 procent i augusti. Nästan lika många upplever kunder som avbeställer och nästan fyra av fem företag upplever förskjutningar i byggstarter.

- De flesta av våra medlemsföretag är små- och medelstora. De är beroende av att kunna fortsätta korttidspermittera, och att få finansieringen garanterad för att slippa ställa in projekt.

Samtidigt varnar nästan en femtedel av företagen för att de kommer behöva varsla, även om de inte gjort det ännu, upp från 15 procent i augusti. Andelen företag som har varslat har ökat med 4 procentenheter till 14 procent.

Åtgärder

Byggföretagen vill se ett återställande av ROT och att regeringen pausar "trippelstöten" mot bostadsmarknaden som banksaktten, nya riskvikter för kommersiella fastigheter och de så kallade Basel IV-reglerna.

- Reglerna kommer att drabba konsumenterna och öka kostnaden för boende. Då minskar efterfrågan och det kommer att byggas ännu mindre. Sverige i en tid av bostadsbrist och ekonomisk nedgång förtjänar bättre.

732 medlemsföretag besvarade enkätundersökningen som genomfördes 23-27 oktober.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Nytt avtal stärker arbetet för en schysst byggbransch26.11.2020 13:50:51 CETPressmeddelande

Byggföretagen och Byggnads har kommit överens om ett nytt Byggavtal inom ramen för industrins märke på 5,4 procent över 29 månader. - Vi har haft som gemensamt mål att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Det finns en styrka av att kunna lösa svåra frågor tillsammans. Detta borde kunna ha löst sig utan att använda varsel och hot om strejk. Den verkliga motståndaren är de företag som gör branschen oseriös, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.

Byggföretagen lanserar forskningsantologi om sund konkurrens18.11.2020 10:43:59 CETPressmeddelande

Byggföretagen har tagit fram en forskningsantologi med fokus på sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen. Tvärvetenskapliga forskare från Sverige, Norge och Finland beskriver i tolv uppsatser de bakomliggande faktorerna till problemet med osund konkurrens. – Sund konkurrens är ett fokusområde för Byggföretagen. Med hjälp av forskningsantologin belyser vi arbetsmarknadens skuggsidor och tar nästa steg mot en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch, säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.

Byggnads hotar med strejk för att få mer än märket och förbjuda seriösa bemanningsföretag18.11.2020 10:25:33 CETPressmeddelande

Byggnads har idag varslat om strejk i byggbranschen från den 27 november. Skälet är att man vill ha mer än märket. - Vi är överens om att vi vill ha ordning och reda i en sund byggbransch. Därför har vi lagt konkreta förslag på ett utökat huvudentreprenörsansvar med en uppsnabbad process och en utökad granskning. Men vi kan inte skriva en överenskommelse som kan stå i strid med svensk lag på det sätt som Byggnads föreslår. Därför förstår vi inte varför man väljer att varsla om strejk mitt under brinnande coronapandemi, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.