Minskade resor till Hong Kong på grund av demonstrationer – andra asiatiska storstäder ökar

Hong Kong, en av Asiens främsta och mest spännande storstäder, har under de senaste åren lockat fler och fler svenska resenärer. De demonstrationer och protester mot ett ökande kinesiskt inflytande, som ökade i intensitet från och med juni i år, har dock fått konsekvenser för resebokningarna till Hong Kong som minskat med drygt 25 procent, enligt färsk statistik från Ticket.

- Hong Kong är en fantastisk stad att besöka och ett av mina personliga favoritresmål, men upplever just nu en hel del oroligheter, vilket påverkar intresset för att boka en semesterresa till staden, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Hong Kong har under flera år varit ett allt mer populärt resmål bland svenska resenärer, som ett spännande och mer outforskat alternativ till mer välbesökta metropoler som New York, London och Los Angeles. Staden och dess omnejd var under många år en brittisk koloni men återlämnades år 1997 till Kina, dock som en särskild administrativ region med egna politiska och ekonomiska system. Kina har dock successivt ökat kontrollen över Hong Kong, vilket har lett till omfattande protester och demonstrationer.

Sedan protesterna och demonstrationerna intensifierades i juni har resebokningarna till Hong Kong minskat med över 25 procent, vilket är ett tydligt trendbrott efter lång tid av ökande bokningar. Demonstrationerna och de politiska oroligheterna i staden påverkar svenska resenärer, som i större utsträckning än tidigare avstår från resor till Hong Kong.

Svenska resenärer som kanske hade siktet inställt på en resa till Hong Kong har istället sökt sig till andra resmål i regionen. Kuala Lumpur ökar med 29 procent, liksom Singapore som också ökar i antalet resebokningar (dock med blygsamma 6 procent). Taipei, Peking och flertalet andra, något mindre, asiatiska städer ökar likaså. Men en av de städer som ökar mest är kinesiska Shanghai, ett alternativ som ligger nära till hands för resenärer intresserade av att besöka Hong Kong. Shanghai ökar kraftigt, bokningarna stiger med drygt 40 procent. Att det är just en kinesisk stad som Shanghai som lockar många av Hong Kong-resenärerna – trots att det är just mot Kina som protesterna riktar sig – visar på att det är demonstrationerna och oroligheterna som får svenskarna att byta resmål. Svenskarna låter inte statsskicket påverka deras val av semesterresmål.

Den stora vinnaren är dock Tokyo, som enligt Tickets Sifoundersökning är ett av svenska resenärers främsta drömresmål. Staden raketökar med nästan 88 procent, och även flera andra japanska städer – exempelvis Osaka – upplever också ett ökat intresse från svenska resenärer.