Minskade skattesubventioner av förmånsbilarna ett viktigt första steg

- Det är orimligt att den som behöver subventionen minst får den största skattesubventionen, säger Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik. Förmånsbil är framförallt en förmån för högavlönade män i storstäderna, visar rapporten. Åtta av tio förmånsbilister är män. Bara 3 procent av förmånsbilarna finns i landsbygden, medan drygt 50 procent finns i storstadsområdena, där kollektivtrafiken är som mest utbyggd. Sättet som förmånsvärdet beräknas gör dessutom att höginkomsttagare subventioneras mer än personer med lägre inkomster, så att samma bil blir flera tusen kronor billigare för höginkomsttagaren. Till detta kommer att gratis parkering vid arbetsplatsen är inbakad, vilket gör förmånsbil extra förmånligt i storstadsområdena.

- För att minska klimatutsläppen ytterligare måste det skapas incitament i förmånsbilssystemet för att byta till kollektivtrafik, kommenterar Lars Sandberg, analytiker Svensk Kollektivtrafik. I dag kan arbetsgivare bara uppmuntra miljövänliga resor med bil genom att erbjuda de anställda miljöbil som löneförmån. Om arbetsgivaren istället vill uppmuntra resor med miljövänlig och energieffektiv kollektivtrafik genom att ge den anställde månadskort till kollektivtrafiken så förmånsbeskattas den anställde fullt ut. Kollektivtrafikresandet skulle öka med 5,5 procent och utsläppen av koldioxid minska med 28 000 ton om förmånsskatten på kollektivtrafikkort tas bort visar WSP:s beräkningar.

- Att justera beräkningen av bilförmånen är ett välkommet viktigt första steg mot en modernisering av förmånsbeskattningen av trafiken, säger Helena Leufstadius. Nu måste regering och riksdag ta nästa steg:

• Avskaffa förmånsskatten på kollektivtrafikkort
  • Slopa möjligheten att subventionera drivmedel till förmånsbilar
  • Öka efterlevnaden av förmånsbeskattningen av gratis parkeringsplats vid arbetet
  • Utred hur förmånsbeskattningen påverkar den växande exporten av nyare begagnade miljöbilar
  • Öka inte subventioneringen av förmånsbil vid reformeringen av reseavdraget

Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige.
Svenska folket gör årligen 1,6 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 96 procent av landets busstrafik och 86 procent av landets tågtrafik.

Med förarlösa fordon minskar kollektivtrafiken13.10.2020 13:33:42 CESTPressmeddelande

Förarlösa fordon kommer att få stor påverkan på kollektivtrafiken och samhället i övrigt. Kollektivtrafikens kostnader kommer att sjunka drastiskt när det inte längre behövs förare för att köra bussar, tåg, spårvagnar och tunnelbanor. De sänkta kostnaderna gynnar dock taxi mest. Resandet med kollektivtrafik minskar med mellan 25 och 70 procent när taxibilarna och kollektivtrafiken blir förarlös. Det visar en ny rapport om Förarlösa fordon – Utmaningar och möjligheter för kollektivtrafiken, som WSP tagit fram på uppdrag av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.

För lite och för sent med 2 miljarder till kollektivtrafiken14.9.2020 15:55:47 CESTPressmeddelande

Idag presenterade regeringen ett paket för grön återhämtning med ett riktat stöd till kollektivtrafiken. - Två miljarder nästa år är ett steg i rätt riktning, men det är för lite och för sent för att undvika indragna turer, nedlagda linjer och höjda biljettpriser nästa år med sparkade bussförare och ökade klimatutsläpp som följd, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.