Minskar energiförbrukningen hos Balzar Beskow

Balzar Beskow i Mönsterås tillverkar hållbara möbler till offentliga miljöer med kvalitet som främsta ledord. Cirka 20 personer arbetar på fabriken för att tillverka stolar och bord till bland annat skolor, sjukhus, biosalonger och kontor. Ömangruppen sköter underhåll och service av Balzar Beskows ventilation samt värme- och kylanläggningar sedan många år tillbaka.

– Med Ömangruppens hjälp har vi fått mycket bättre luft inne i anläggningen och mycket mer kunskap om vad som krävs för ett bra inomhusklimat. Samarbetet med montörerna och serviceledare Dag har fungerat jättebra, säger Stig-Olof Hjelm, inköpare och fastighetsansvarig på Balzar Beskow.

Den stora fabriksbyggnaden blir väldigt varm på sommaren och kall på vintern, vilket är en utmaning då byggnaden är gammal och inte så bra isolerad.

– När det är en något äldre anläggning som detta är så krävs det att man har mycket kunskap och försöker att ta vara på det som redan finns, säger Dag Esbjörnsson, serviceledare på Ömangruppen i Oskarshamn.

Arbetet att förbättra inomhusklimatet pågår hela tiden och just nu håller Ömangruppen, tillsammans med Balzar Beskow, på att utveckla fabrikens pannrum.

Arbetar för att minska miljöpåverkan

Förutom att ha ett bra arbetsklimat i fabriken så strävar också Balzar Beskow efter att minska företagets miljöpåverkan och de har tydliga mål som de hela tiden försöker att uppnå.

– Vi jobbar med att minska miljöpåverkan och Ömangruppen har hjälpt oss att sänka kostnaderna för energiförbrukningen och därav då också mindre utsläpp för miljön, berättar Stig-Olof Hjelm.

Dag Esbjörnsson, Ömangruppen Oskarshamn, 0491-46 57 64

Ansökan till Ömangruppens Traineeprogram 2019 är nu öppen4.6.2019 15:45:21 CESTPressmeddelande

I branschen finns ett stort rekryteringsbehov och för Ömangruppen är det viktigt att välkomna nya talanger in i branschen. För att ge unga, engagerade tekniker en bra start i sitt yrkesliv erbjuds nu traineeprogram i Växjö och Jönköping. De som blir antagna får både praktisk och teoretisk utbildning. Ansökan är öppen till 16 juni och för de som blir antagna börjar arbetet i augusti.