Minskat bostadsbyggande bekräftar Byggföretagens prognos

Antalet påbörjade lägenheter minskar enligt ny statistik från SCB. - Byggföretagens prognos varnade redan i april för ett minskat byggande. Det blir en perfekt storm när cementkris, stigande materialpriser, svagare hushållsekonomier och höjda räntor skapar osäkerhet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Enligt SCB började drygt 31 000 lägenheter byggas under första halvåret 2022. Det är en minskning med cirka 11 procent jämfört med samma period förra året.

- Samtidigt uppger nio av tio byggföretag att man påverkas av prisökningar på varor eller tjänster som är nödvändiga för verksamheten, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Enligt Byggföretagens prognos sjunker antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus från 68 100 förra året till 56 700 under 2022. Prognosen för 2023 är 45 100.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Välkommen översyn av amorteringskrav och bolånetak30.8.2022 13:13:02 CEST | Pressmeddelande

Idag har Finansinspektionen (FI) fått i uppdrag av regeringen att utvärdera amorteringskravet och bolånetaket. - Kreditrestriktionerna i form av bolånetak och amorteringskrav har inneburit många krossade bostadsdrömmar och en betydligt lägre byggtakt än vad som annars varit fallet. När bostadsbyggandet nu bromsar in kraftigt är det otroligt välkommet att man utvärderar de här åtgärderna, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.