Missa inte invigningen!

Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. På fredag blir vi några till!

Djurgården upplyst

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Besöksnäringen är en av världens snabbast växande branscher. Djurgården tar emot över 15 miljoner besökare årligen – fler än till kinesiska muren. Det gör Djurgården till en världsattraktion som ökar i betydelse. De närmast fem åren kommer några av Djurgårdens aktörer att investera över 2 miljarder här, till gagn för Stockholms och Sveriges attraktionskraft. Allt med hänsyn till den unika plats de har att förvalta.

Den 27 oktober presenteras det nya konceptet med en frukost på Royal Djurgården Visitor Center. Medverkar gör Björn Uvaeus, ABBA The Museum at Pop House, Magnus Andersson, Kungl. Djurgården Förvaltning och Camilla Zedendahl, Kungl. Djurgården Intressenter.

Datum:
27 oktober 2017

Tid:
06.30 dörrarna öppnas och frukost serveras
07.00 det framtida arbetet presenteras

Plats:
Royal Djurgården Visitor Center, Djurgårdsbrons Sjöcafé, Galärvarvsvägen 2

OSA:
camilla.zedendahl@djurgarden.net senast den 24 oktober

Kontakt:
Camilla Zedendahl, vd Kungl. Djurgårdens Intressenter, mobil 0709906973

Royal Djurgården - några korta fakta

15 miljoner besökare per år

Djurgårdens aktörer investerar tillsammans över 2 miljarder de närmaste fem åren

Två av Skandinaviens största museer - Skansen och Vasamuseet - finns på Djurgården

850 000 personer besöker årligen konserter på Gröna Lund, Cirkus och Skansen

Årets museum 2017 är Waldemarsudde

Stockholmarna har utsett Junibacken till barnens favoritmuseum 2017

Stockholmarnas favoritmuseum 2017 är Skansen

Tekniska museet har vunnit de internationella priserna Best Cultural Event, International Design Communication Awards, Children in Museums Award och Ecsite Strategic Partnership Award 2016

Oaxen är Stockholms enda krog med 2 stjärnor i Guide Michelin

Ulla Winbladh innehar Bib Gourmand sedan 10 år tillbaka

Djurgården upplyst

Sverige firar Estland, Lettland och Litauen 100 på Skansen22.5.2018 07:49Pressmeddelande

2018 fyller republikerna Estland, Lettland och Litauen hundra år. Detta vill vi ester, letter, litauer och estlandssvenskar fira tillsammans med hela Sverige. Den 26 maj kl 10 inviger Sveriges utrikesminister Margot Wallström en festlig Baltikumdag på Skansen. Alla de tre baltiska utrikesministrarna kommer att delta. Den Baltiska Samarbetsgruppen, som förenar ester, letter, litauer och estlandssvenskar i Sverige, bjuder på folkmusik, dans och god mat!

Välkommen våren! - vårsysslor på Skansen 10 & 12 – 13 maj2.5.2018 07:00Pressmeddelande

När solen värmer vaknar också alla bin för att börja jobba i naturen. Skansens expert Bi-Olle är på plats för att berätta om de fascinerande, och viktiga, små insekterna som ger oss mer än bara honung på matbordet. På Skansen kan man lära sig mer om insekter och bin på Naturstigen och i fjärilsträdgården vid Skånegården.Det ligger i anslutning till pollineringsveckan 19-27 maj och Internationella dagen för biologisk mångfald den 22 maj. Under denna vecka infaller också World Bee Day den 20 maj.