Missförhållanden i äldreomsorgen oroar PRO

Arbetsmiljöverket larmar om missförhållanden i äldreomsorgen. Enligt Sveriges Radios Eko-redaktion har Arbetsmiljöverket hittills hittat brister hos nära 90 procent av arbetsställena som inspekterats.

-       Att dålig arbetsmiljö för personalen leder till en bristfällig vård och omsorg för de äldre är inga nyheter för oss i PRO. Det går ut över omsorgen, personalen får inga förutsättningar att göra ett gott arbete, säger Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas Riksorganisation, PRO.

Det här är alltså inget nytt, problemet är att det inte blir bättre. PRO efterfrågar nu kraftfulla satsningar på äldreomsorgen. Medarbetarna ska ha goda arbetsvillkor och god utbildning.

-       Vi är övertygade om att missförhållandena går att åtgärda – men det är bråttom och kräver krafttag från politiskt håll. Fortsätter utvecklingen i den nedåtgående spiral vi nu ser kommer det att vara omöjligt att rekrytera medarbetare till äldreomsorgen i framtiden, säger Carina Benjaminsson, sakkunnig hos PRO.

Carina Benjaminsson, sakkunnig PRO, e-post: carina.benjaminsson@pro.se
,