Misstänkt dopingförseelse gällande Jenny Fransson

Jenny Fransson genomförde en dopingkontroll den 9 januari 2020 där A-provet påvisade ett positivt testresultat. Jenny Fransson är nu interministiskt avstängd fram tills att B-provet har analyserats. Vi som förbund kommer stötta Jenny i den svåra process som hon nu har framför sig.

Svenska Brottningsförbundet jobbar aktivt med att bedriva en ren idrott. Alla våra landslagsaktiva är välutbildade gällande antidopingreglementet. Brottning är en ädel sport där två personer tävlar mot varandra utan utrustning och modern teknik. Det är en av det renaste former av idrottande och att då tävla på lika villkor är och förblir en av grundstenarna inom brottningen.

VM-tvåan Alex Kessidis siktar på att rädda upp AIK:s säsong med ett SM-guld på hemmaplan19.11.2019 14:26:54 CETNyheter

För två månader sen tog Alex Kessidis ett VM-silver i brottning men en påtagligt besviken Kessidis satte omgående efter hemresan igång jakten på ett OS-guld i Tokyo nästa år. Som ett mål på vägen skall han tillsammans med sina lagkamrater försöka plocka hem ett SM-guld i finalen av lag-SM som avgörs i Solna på lördag och på så sätt rädda upp hela AIK-organisationens guldmissar i lagidrotterna.

Miljonstöd till nya rörelseprojekt29.10.2019 14:00:00 CETPressmeddelande

Rapporter från Världshälsoorganisationen, WHO, visar att två av tre barn inte når upp till rekommenderad fysisk aktivitet per dag. Svenska Spel och Riksidrottsförbundet inledde därför en gemensam satsning 2017 för att få fler personer i rörelse. Två år efter starten har över 100 000 personer deltagit. Tack vare det positiva resultatet satsas det nu ytterligare en miljon kronor på att få fler svenskar i rörelse.