Missvisande bild av Samhall i Uppdrag granskning

Vi är stolta över det världsunika uppdrag vi har fått – att ge cirka 25 000 personer med en funktionsnedsättning ett arbete att gå till. Tillsammans skapar vi riktiga jobb åt personer som tidigare stått långt ifrån arbetsmarknaden. Det är jobb som behövs i samhället samt som skapar mening och utveckling för många.

Vi väljer inte vilka personer som ska få ett jobb hos oss. Det är Arbetsförmedlingens tydliga uppgift. Samhalls utgångspunkt är att alla som får ett jobb hos oss har en funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga. Vi ska inte påverka Arbetsförmedlingens beslut, och om det någonsin skett bryter det mot både våra och Arbetsförmedlingens riktlinjer.

Vårt främsta mål är att ge personer med en funktionsnedsättning ett arbete att gå till. För att lyckas måste vi kunna erbjuda riktiga och utvecklande arbeten, och vi behöver ha en ekonomi som är i balans. Dessutom vet vi att det är bra för de allra flesta av våra medarbetare att få arbeta sida vid sida med våra kunder ute i samhället. Det ger flera positiva effekter. Dels skapar det ett samhälle där fler får plats, dels blir det enklare för våra medarbetare att hitta ett nytt jobb utanför Samhall.

Men den kanske viktigaste positiva effekten är att våra medarbetare känner mening och självkänsla. Tyvärr har Uppdrag granskning valt att inte redogöra för en mycket viktig faktauppgift: att de allra flesta trivs på Samhall. Vi genomförde nyligen en medarbetarundersökning som alla hade möjlighet att svara på anonymt. Den visade att den absoluta majoriteten känner sig nöjda med vad de uträttar på arbetet och tycker att arbetet är meningsfullt.

Tyvärr framkommer inte heller den större utmaning som hela samhället står inför, och som också påverkar bilden av Samhall och vår roll. Alltför många med funktionsnedsättning står idag långt ifrån arbetsmarknaden – cirka 150 000 personer med nedsatt arbetsförmåga har inget jobb att gå till. Samhall kan endast ta emot en liten del av alla som vill ha en plats. För att minska detta utanförskap skulle det behövas sex Samhall till, och helt andra resurser än vad som avsätts i dag.

Detta är en stor och viktig diskussion där myndigheter, politiker och aktörer i vår bransch behöver samlas gemensamt. Självklart välkomnar Samhall en sådan fördjupad dialog som kan föras sakligt och balanserat. Vi är stolta över våra medarbetare och det fantastiska arbete som de utför varje dag – och ser hur viktigt det är att fler får samma möjlighet.

Samhalls pressjour:
press@samhall.se / Tel: 08-553 411 30

Om Samhall AB
Samhall är Sveriges viktigaste företag. Företaget har närmare 26 000 medarbetare i hela landet och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen mer än nio miljarder kronor. Företagets uppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.

Samhall investerar i ny anläggning inom kablage18.11.2022 06:57:55 CET | Pressmeddelande

Samhall investerar i en helt ny anläggning i Gävle inom kablage till fordonsindustrin. Satsningen innebär 90 arbetstillfällen och vi kommer att bygga upp verksamheten utifrån våra medarbetares behov. Arbetet med att färdigställa lokalen har påbörjats och vi planerar för att starta verksamheten vid årsskiftet. Genom den här industriinvesteringen bidrar Samhall till att bryta utanförskap. 90 personer kommer arbeta här och den nya industriproduktion som vi nu investerar i har utvecklat en anpassad LEAN-produktionslina för Samhalls medarbetare som har olika funktionsnedsättningar. Vi ser en bra möjlighet för våra medarbetare att utvecklas inom denna bransch, säger Jesper Gullberg som är industrichef för norra Sverige på Samhall. Vi räknar med att vara i full produktion sommaren 2024, säger Gustaf Brattberg som är distriktschef på Samhall i Gävleborg. Vi har noterat att det pågår en omvärldsförändring där företag ser över sina leveranskedjor i syfte att minska kostnader och säkerställa föru

Samhall välkomnar Helena Salomonson och Susanna Stubberöd13.11.2022 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Samhall välkomnar Helena Salomonson som kommunikationschef och hon tillträder tjänsten den 1 januari 2023. Helena kommer närmast från Socialdemokraterna där hon arbetat som kommunikationschef, dessförinnan har hon bland annat varit vice VD på Riksteatern. Samhall välkomnar också Susanna Stubberöd som marknadschef. Susanna kommer närmast från Sveriges Television där hon arbetat som chef för digital marknadsföring. Susanna tillträdde tjänsten den 1 oktober. Både marknadschefen och kommunikationschefen rapporterar till HR- och kommunikationsdirektör Sabina Rasiwala. - Det är ett privilegium att få välkomna Helena och Susanna till Samhall. De båda kliver in med efterfrågad kompetens och energi på HR- & Kommunikationsavdelningen. Helena kommer att arbeta tillsammans med mig och vår marknadschef Susanna Stubberöd med uppdraget att synliggöra Samhalls värde på arbetsmarknaden, säger Sabina Rasiwala. - Att få komma till Samhall och arbeta under ledning av Sabina Rasiwala var för spännande att