Mitsubishi Electric inleder samarbete med Special Olympics Sverige

Mitsubishi Electric blir officiell sponsor till Special Olympics verksamhet i Sverige. Samarbetet sträcker sig över tre år.

Det är mycket tack vare Itaru Watanabe, tidigare president för Mitsubishi Electric i Sverige, som den svenska avdelningen blir ny samarbetspartner till Special Olympics Sverige.

– Jag har god erfarenhet av att arbeta med Special Olympics från när jag var stationerad i Italien och Storbritannien. Sedan jag kom till Sverige har jag velat inleda ett samarbete med Special Olympics tillsammans med medarbetarna i den svenska filialen. Äntligen kan vi sätta igång. Jag hoppas verkligen att våra medarbetare kommer att uppskatta detta samarbete, säger Itaru Watanabe.

Samarbetet innefattar en särskild satsning på den stora nationella tävlingen Special Olympics Games som arrangeras vartannat år i Sverige. Först ut blir sommarspelen i Malmö den 16-19 juni 2022. Mitsubishi Electric blir presentatör för registreringen som kommer att ge aktiva, ledare och besökare en kul och positiv start på detta fyradagars evenemang. Mitsubishi Electric kommer också att presentera och bidra med resurser till Sverigelagets PreCamp inför Special Olympics World Summer Games i Berlin 2023.

– Det känns otroligt bra och spännande att inleda samarbetet med Mitsubishi Electric. Som officiell sponsor bidrar de till att Special Olympics Sverige kan fortsätta arbetet med att få fler personer med intellektuell funktionsnedsättning i rörelse. Deras stöd kommer att göra stor skillnad för rekryteringsarbetet och öka intresset och kunskapen om idrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning, inte bara för målgruppen utan för samhället i stort, säger Linnéa Björndahl, ansvarig för Special Olympics Sverige.

Det nytecknade avtalet mellan Mitsubishi Electric och Special Olympics Sverige inleddes den 1 april 2022 och sträcker sig till mars 2025.

För mer information, vänligen kontakta:

Mitsubishi Electric Europe (Scandinavia)
Anna Sjöström, Head of Marketing
Telefon: +46 8 625 10 15
E-post: anna.sjostrom@se.mee.com

Special Olympics Sverige
Linnea Björndahl, ansvarig Special Olympics Sverige
Telefon: +46 8 699 62 75
E-post: linnea.bjorndahl@parasport.se

MITSUBISHI ELECTRIC är ett ledande namn inom tillverkning och försäljning av elektroniska produkter och system för en mängd användningsområden som bidrar till att förverkliga ett livfullt och givande samhälle genom kontinuerlig teknisk innovation och ändlös kreativitet.
I Sverige har vi funnits på marknaden i 40 år med fokus på framförallt industriell automatisering och produkter för inomhusklimatet såsom värmepumpar och luftkonditionering.

SPECIAL OLYMPICS är en global rörelse med över 5,5 miljoner aktiva med intellektuell funktionsnedsättning i 193 länder. I Sverige är Special Olympics en del av Parasport Sverige, ett idrottsförbund som erbjuder idrott för personer med funktionsnedsättning.

Ebba Årsjö tilldelas Victoriapriset 20227.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ebba Årsjö tilldelas Victoriapriset 2022 för att hon vid vinterns Paralympics i Peking vann två guldmedaljer i alpin kombination och slalom samt brons i störtlopp. Det var Sveriges första alpina medaljer i Paralympics på 20 år. Innan succén i Paralympics hann hon dessutom med att vinna dubbla guld vid Para-VM i norska Lillehammer. – Det känns väldigt hedrande att få ett så fint pris. Det är det finaste priset jag har fått hittills och när man ser listan på alla som har fått priset tidigare och vilka som delar ut det så blir jag väldigt hedrad, säger Ebba Årsjö.