Mitt i coronakrisen – Installatörsföretagen och Elektrikerna tänder upp samhället igen!

Det är snart dags för studenten, och trots en pandemi så finns det fortfarande branscher som söker arbetskraft. Under #ElektrikerBehövs lanserar Installatörsföretagen och Elektrikerna nu en ny kampanj. Syftet är att välkomna ung arbetskraft till branschen och samtidigt informera om Sveriges behov av elektriker för att kunna nå de klimatpolitiska målen till 2030. Bedömningen är att det omedelbara rekryteringsbehovet är cirka 17 500 personer, och 28 000 personer fram till år 2023. Utan fler elektriker, som kan medverka till att framtidens klimatsmarta lösningar, kommer utvecklingen av energieffektivisering att stanna av – trots att behovet dagligen ökar i samhället.

I form av Upplyst visar vi på Installatörsföretagen tillsammans med Elektrikerna att vi tar ett gemensamt ansvar för branschens utveckling. Vi behöver arbetskraft idag, imorgon och i framtiden för att kunna tillmötesgå framtidens behov av klimatsmarta lösningar. Vi välkomnar 5 000 blivande elektriker som i år tar studenten, till en bransch där vi tillsammans står för vettiga värderingar, säger Ola Månsson, VD på Installatörsföretagen.

Installatörsföretagen och Elektrikerna vill via kampanjen ”Elektriker behövs” förmedla att elektrikers arbete blivit extra tydligt i coronakrisen och visa de cirka 5 000 ungdomar som tar studenten från El- och Energiprogrammet att de är välkomna till, och behövs i, arbetslivet. Arbeten inom energiförsörjning har klassats som samhällsviktiga och trots växande arbetslöshet i samhället ses elektriker som ett smart yrkesval.

Corona fick Sverige att stanna upp – men nu tänder vi upp samhället igen! Du som är utbildad inom elbranschen behövs mer än någonsin. Sjukhusen stannar utan el. Tillsammans ser vi till – på olika sätt – att Sverige fungerar, även under kris. Vi behöver arbetskraft idag, och kommer behöva tusentals nya personer inom vår bransch de närmsta åren för att nå de klimatpolitiska målen till 2030, säger Urban Pettersson, ordförande på Elektrikerna.

För mer information, kontakta:

Eva Strindberg, Pressansvarig, Installatörsföretagen eva.strindberg@installatorsforetagen.se

Diana Oldenburg, Kommunikationschef, Elektrikerna diana.oldenburg@sef.se

Om Upplyst

Elektrikerförbundet och Installatörsföretagen arbetar aktivt och långsiktigt för en jämställd värdegrund och för att skapa en trygg arbetsplats för både kvinnor och män. Upplyst är en gemensam satsning för nolltolerans mot sexism, diskriminering och kränkande behandling i elteknikbranschen. Bakom initiativet ligger fackförbundet Elektrikerna och bransch- och arbetsgivarorganisationen Installatörsföretagen.

Läs mer om Upplyst

Läs mer om Installatörsföretagen

Läs mer om Elektrikerna

+46 8 762 76 00https://www.installatorsforetagen.se/

Vägen till ett lyckat arbete i kök och bad: Branschen sammanfattar vad som krävs!21.11.2019 11:10:00 CETPressmeddelande

Varje år sker vattenskador i Sverige för ca 10 miljarder kronor vilket motsvarar ca 27 miljoner* per dag. En stor del av dessa går att undvika om bad och kök byggs och renoveras enligt de regelverk som finns. Därför har försäkringsbolagen och branschorganisationerna för första gången gått samman och gett ut en tydlig och lättfattlig broschyr som enkelt förklarar vad man ska tänka på och begära av sin hantverkare för att alla regler ska uppfyllas.