Mittfältaren Ebba Gavlén prisas

Gefle IF:s Ebba Gavlén tog under torsdagen emot det nyinstiftade QRWA-stipendiet som lyfter förebilder inom damfotbollen. Motiveringen är att hon genom sin sportslighet och laganda, är ett föredöme för andra klubbmedlemmar.

-Det är otroligt roligt och överraskande. Jag är framför allt hedrad och stolt över den fina motiveringen. Att ses som en förebild är stort, säger Ebba Gavlén.

Ebba Gavlén, stipendiat Foto:Agneta Edin

Det är Gefle IF som, tillsammans med IT-företaget Consid, utser stipendiaten. Ledarna i klubben nominerar tre spelare och skickar med motivering till Consid. Consid utser därefter vinnaren i diskussion med klubben. Tanken är att stipendiet ska gå till en spelare i Gefle IF som verkar för en inkluderande kultur i laget och föreningen, både på och utanför planen. Motiveringen lyder:

”Ebba uppvisar ett gott omdöme både på och utanför planen, sprider glädje omkring sig i omklädningsrummet och bär GIF-emblemet med stolthet. Hon är en bra lagkamrat i med och motgång där hon ständigt peppar och berömmer sina medspelare och lyfter dem när det behövs. Ebba visar engagemang att utvecklas och lära sig på varje enskild träning. Från sina första steg på en fotbollsplan har hon fostrats i Gefle IFs verksamhet och är en förebild för andra unga tjejer genom att visa att det går att ta sig hela vägen till A-laget!”

Det är inom ramen för företagets jämställdhetsplattform, Q Rendezvous, som stipendiet delas ut och målsättningen med Q Rendezvous är att göra IT-branschen mer jämställd. Att lyfta kvinnliga förebilder är viktigt för att bana väg för andra och att skapa ett inkluderande klimat. Det gäller såväl inom näringslivet som inom fotbollen. Daniel Theorin har själv ett förflutet som proffsspelare och har skrivit en bok om proffslivet och om det som kommer sedan.

– Fotboll är så mycket mer än bara det som utspelas på plan. Det handlar om att kunna peppa sig själv och att samtidigt få med sig de andra i laget, säger Daniel Theorin, kontorsansvarig Consid i Gävle och initiativtagare till stipendiet.

Förutom 5 000 kronor får stipendiaten delta i Consids kvinnliga nätverksträffar, QR, och ha tillgång till Consids vackra kontor Gevaliapalatset för möten och mingel.

– Jag tycker att det är viktigt att lyfta våra förebilder i regionens största och Sveriges äldsta förening, Gefle IF. Jag hoppas att det här kan sporra och ge incitament till stordåd både på och utanför planen, säger Daniel Theorin.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle och Sundsvall. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 000 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.