Mittuniversitetet och Östersundslärare prisas av Special Olympics

Mittuniversitetet och Östersundsläraren Johanna Oskarsson tilldelas Golisano Health Leadership Award för sina insatser för bättre hälsa för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Marie Ohlsson,  universitetslektor på institutionen för hälsovetenskap på Mittuniversitetet, Karin Riddar, tillförordnad National Director för Special Olympics Sverige, och Johanna Oskarsson.  Foto: Pelle Fredriksson/Mittuniversitetet
Marie Ohlsson, universitetslektor på institutionen för hälsovetenskap på Mittuniversitetet, Karin Riddar, tillförordnad National Director för Special Olympics Sverige, och Johanna Oskarsson. Foto: Pelle Fredriksson/Mittuniversitetet

Golisano Health Leadership Award inrättades 2016 och är den högsta utmärkelsen för hälsopartners och individer som delas ut av Special Olympics. Priset går till personer och organisationer som på ett betydande sätt bidragit för att främja jämlik hälsa, träning och välmående för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Mittuniversitetet och Johanna Oskarsson får priset för sina insatser före, under och efter Special Olympics Sweden Invitational Games i Östersund och Åre i februari 2020.

– Special Olympics har bidragit till att samhället har satt tydligare fokus på den här gruppens hälsa och för Mittuniversitetets del har det resulterat i ett flertal forskningssatsningar inom området. Vi vill bidra till att långsiktigt lyfta de här frågorna och den här utmärkelsen blir ett erkännande för att vi tänker rätt, säger Anders Fällström, rektor på Mittuniversitetet.

Johanna Oskarsson är till vardags vikarierande idrotts- och engelskalärare på Jämtlands Gymnasium och har läst Idrottsvetenskapligt program på Mittuniversitetet. Vid tiden för Special Olympics Sweden Invitational Games läste hon Magisterprogrammet i Idrottsvetenskap på universitetet och hon skriver just nu sin magisteruppsats med data som samlades in under tävlingarna.

– Att få det här priset känns fantastiskt. Det är så himla kul och viktigt att jobba för att målgruppen ska få det bättre då personer med intellektuell funktionsnedsättning lätt hamnar lite utanför. Det här är det bästa priset jag kan få och det gör att jag vill fortsätta med det jag gör, säger Johanna Oskarsson.

– Vi är både glada och stolta över att dela ut Golisano Health Leadership Award till Mittuniversitetet och Johanna Oskarsson. Deras livsviktiga arbete bidrar stort till att minska kunskapsglappet när det gäller hälsa hos personer med intellektuell funktionsnedsättning. Framgången med hälsoarbetet och spelen hade inte varit möjligt utan dem. Vi hoppas att priset fortsätter att inspirera dem – men också andra personer och aktörer, säger Karin Riddar, tillförordnad National Director för Special Olympics Sverige.

Motiveringar

Mittuniversitetet. Hälsoscreeningen Healthy Athletes genomfördes för första gången i Sverige 2020 och det skulle inte ha varit möjligt utan Mittuniversitetets stöd inför och under evenemanget. Förutom att lokaler lånades ut uppvisade såväl lärare som studenter ett stort engagemang som hälsoexperter och volontärer. Kanske viktigast av allt har Mittuniversitetet påbörjat flera forskningssatsningar kring hälsa hos personer med intellektuell funktionsnedsättning. Special Olympics Sverige ser fram emot att tillsammans med Mittuniversitetet fortsätta minska kunskapsluckorna och verka för ett mer inkluderande samhälle.

Johanna Oskarsson. Johanna Oskarsson tilldelas priset för sin insats som Clinical Director för FUNfitness, och som drivande för utvecklingen av den nystartade Healthy Athletes-verksamheten hos Special Olympics Sverige. Johanna Oskarsson har också ett enormt engagemang för ökad fysisk aktivitet och bättre hälsa hos barn- och unga med intellektuell funktionsnedsättning, både i sitt arbete som idrottslärare men också som idrottsledare i flera olika föreningar. Johanna Oskarsson är en förebild och motor för ett mer inkluderande samhälle och en självklar vinnare av detta prestigefyllda pris.

Kontakt:

Karin Riddar, tillförordnad National Director för Special Olympics Sverige

+46(0)70-207 01 27

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning