Mjölk inte bara till bords - många tar en stärkande slurk direkt ur paketet

Var femte svensk dricker mjölk direkt ur paketet, sex procent gör det i smyg. Män i dubbelt så stor utsträckning som kvinnor. För mjölken i sig är det inga större problem, men man bör undvika att ta en slurk ur paketet om det finns risk att man bär på smitta.

I en ny undersökning av YouGov på uppdrag av Arla svarade 3 500 svenskar på om de dricker direkt ur mjölkpaketet. Drygt var femte person (22 procent) svarade att de gör det. Bland männen uppgav nästan var tredje (30 procent) att de dricker mjölk direkt ur paketet. Två procent i gruppen 55+ uppgav att de ibland tar sig en klunk i smyg, bland de yngre i åldern 15-34 var det 10 procent.

Att det skulle finnas några direkta hälsorisker med att dricka direkt ur paketet är svårt att säga. Det beror på om fler i hushållet, som kanske bär på en smitta, dricker direkt ur samma mjölkpaket. För mjölken i sig är det inte några större problem med att dricka ur paketet.

"Jag förstår varför många dricker direkt ur paketet, ofta hamnar man med kylskåpsdörren öppen i jakt på något gott att äta och då är det smidigt att passa på och ta en klunk. Tips är, om man tar ut paketet, att inte låta det stå framme i onödan. Ställ in i kylen direkt så håller mjölken längre och risken att den blir sur minskar. Vilket också är bra för att minska matsvinnet", säger Konrad von Otter, kategoriansvarig för mjölk på Arla.

Ett vanligt tillfälle då många dricker mjölk ur paketet är efter träning. Mjölk innehåller protein och flera vitaminer och mineraler som är viktiga för oss. Protein och kalcium är viktigt för musklerna och vitamin B12 stöttar immunsystemet, bl a. Ungefär 10 gram protein gör att kroppen svarar bra på träning och det får vi naturligt i oss genom att dricka tre deciliter mjölk.

"Det finns mycket i mjölken som gör att den passar som sportdryck, inte minst proteinet som hjälper till att bygga muskler, helt utan specialpreparat. Så det är smart att avsluta passet med att ta ett par stärkande klunkar mjölk, men håll dig för säkerhets skull till ditt eget paket och speciellt nu i pandemitider", säger Konrad von Otter.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av Arla under perioden oktober-november 2020. Totalt deltog 3 500 respondenter. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och län.

Konrad von Otter, kategoriansvarig för mjölk på Arla

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla bokslut 2020 - Ökad konsumtion i hemmet bakom tillväxt för Arlas varumärken under pandemin11.2.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Trots den volatilitet och de globala störningar till följd av covid-19 som präglade året kunde det bondeägda europeiska mejerikooperativet Arla snabbt lägga om sin verksamhet och möta den ökade konsumtionen i hemmen och den höga efterfrågan på välkända mejeriprodukter. På så sätt kunde kooperativet även väga upp de negativa effekterna i andra sektorer.