Mjölkbönder från hela landet får guldmedalj

Jordbruket går vidare och i dessa dagar är det särskilt viktigt att hylla de lantbrukare som tar hand om djuren och fortsätta livsmedelsproduktionen.

I år får 27 mjölkbönder från Norrbotten i norr till Skåne i söder LRF Mjölks guldmedalj för att ha levererat mjölk av toppkvalitet i minst 23 år. Ända sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från kungahuset.

Tamar och Peter Larsson i Bohuslän hör till årets yngsta medaljörer. Peter blev delägare i föräldragården utanför Lysekil redan när han var 19 år. Tamar är uppvuxen i Saint Louis i USA och fick upp ögonen för Peter och korna när hon var au pair på en grisgård i trakten.

– Det känns viktigt att producera livsmedel. Det är ju bokstavligen tack vare jordbruken som människan lever. Jag tycker inte heller att vi ska importera mängder av mat när vi har bra förutsättningar för att producera här. Givetvis ska gårdarna miljöanpassas men vi kan inte ta bort korna helt. De gör mycket nytta och de har funnits här i så gott som alla tider, säger Peter Larsson.

Årets nordligaste medaljör är Herbert & Anna-Britta Nyman i Piteå kommun.

– Vi vill skapa arbete på landsbygden och vi har alltid sökt lokal arbetskraft till gården. Hit kommer unga som vill köra traktor eller jobba med djur. Bara på själva gården är vi i dag sju anställda på 4,5 heltidstjänster. Vi anlitar också lokala hantverkare när vi behöver hjälp utifrån och gården är en viktig kugge i ett större maskineri.

Ceremonin har på grund av Corona-situationen blivit framflyttad men LRF Mjölk hoppas att den kommer att genomföras som tidigare planerats

Fakta om Guldmedaljen:
Guldmedaljen är den högsta utmärkelse som LRF Mjölk delar ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är att man ska ha levererat mjölk av bästa kvalitet i minst 23 år. Ända sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från kungahuset. I år delas guldmedaljen ut till 27 mjölkbönder. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

För ytterligare information:
Hans Andersson, projektledare, 070–575 25 34
Tove Mellgren, pressansvarig, 072–084 83 21

eller kontakta LRF pressavdelning 010-184 40 70

Regeringen utreder gårdsförsäljning av alkohol – LRF: Ett lyft för hela Sverige14.11.2020 11:01:58 CETPressmeddelande

Här kommer ett glädjebesked till den starkt växande dryckesbranschen: Regeringen utreder möjligheten till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. ¬– Det är hög tid att Sverige ger en ärlig chans till produktutveckling för dryckestillverkning på landsbygden. Efterfrågan på hantverksmässigt och närproducerade drycker ökar starkt bland konsumenterna. Att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl skulle gynna producenterna och hela Sverige, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.

Europeiska läkemedelsmyndigheten: Sverige använder minst antibiotika i EU5.11.2020 14:39:51 CETPressmeddelande

Användningen av antbiotika i Sverige är minst antibiotika i EU. Sveriges bönder befäster positionen som världsledande inom god djurhållning. I botten ligger Cypern, Italien och och Spanien. Det visar Europeiska läkemedelsmyndighetens årliga rapport om antibiotikaanvändning. – Svenska djurbönder kan vara extra stolta. Det är ett bevis på att det dagliga arbetet på gården ger resultat och att Sverige påverkar vår omvärld i positiv riktning, säger LRFs veterinära expert Anna Forslid.

Miljömålet för svensk skog en hägring som hotar landsbygden3.11.2020 08:32:57 CETPressmeddelande

Det svenska miljömålet för Levande skogar kan inte nås, oavsett vilka åtgärder som vidtas. Målen motarbetar dessutom en utveckling av svensk landsbygd. LRF Skogsägarna kräver därför idag en översyn av miljömålet för den svenska skogen. – För att målet ska upplevas som eftersträvansvärt av skogsbrukets aktörer måste det vara motiverande och upplevas som möjligt att nå. Idag är det en hägring som myndigheterna hela tiden flyttar längre bort, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

Vildsvinssmitta bedöms ligga bakom allvarlig salmonella28.10.2020 13:46:22 CETPressmeddelande

Smitta från vildsvin är enligt Jordbruksverket den troliga förklaringen till att den allvarliga salmonellavarianten Choleraesuis upptäckts på två gårdar i Skåne. Denna salmonellatyp har inte funnits på grisar i Sverige på över 40 år, men har nu påvisats hos både vildsvin och tamgrisar. Spåren pekar alltså mot att vildsvin är den troliga källan till smittan i de två tamgrisbesättningarna i Skåne. Vildsvinen kan med andra ord utgöra reservoar och smittspridare för choleraesuis vilket behöver undersökas snarast.