Mjölkbönder från hela landet får guldmedalj

Jordbruket går vidare och i dessa dagar är det särskilt viktigt att hylla de lantbrukare som tar hand om djuren och fortsätta livsmedelsproduktionen.

I år får 27 mjölkbönder från Norrbotten i norr till Skåne i söder LRF Mjölks guldmedalj för att ha levererat mjölk av toppkvalitet i minst 23 år. Ända sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från kungahuset.

Tamar och Peter Larsson i Bohuslän hör till årets yngsta medaljörer. Peter blev delägare i föräldragården utanför Lysekil redan när han var 19 år. Tamar är uppvuxen i Saint Louis i USA och fick upp ögonen för Peter och korna när hon var au pair på en grisgård i trakten.

– Det känns viktigt att producera livsmedel. Det är ju bokstavligen tack vare jordbruken som människan lever. Jag tycker inte heller att vi ska importera mängder av mat när vi har bra förutsättningar för att producera här. Givetvis ska gårdarna miljöanpassas men vi kan inte ta bort korna helt. De gör mycket nytta och de har funnits här i så gott som alla tider, säger Peter Larsson.

Årets nordligaste medaljör är Herbert & Anna-Britta Nyman i Piteå kommun.

– Vi vill skapa arbete på landsbygden och vi har alltid sökt lokal arbetskraft till gården. Hit kommer unga som vill köra traktor eller jobba med djur. Bara på själva gården är vi i dag sju anställda på 4,5 heltidstjänster. Vi anlitar också lokala hantverkare när vi behöver hjälp utifrån och gården är en viktig kugge i ett större maskineri.

Ceremonin har på grund av Corona-situationen blivit framflyttad men LRF Mjölk hoppas att den kommer att genomföras som tidigare planerats

Fakta om Guldmedaljen:
Guldmedaljen är den högsta utmärkelse som LRF Mjölk delar ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är att man ska ha levererat mjölk av bästa kvalitet i minst 23 år. Ända sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från kungahuset. I år delas guldmedaljen ut till 27 mjölkbönder. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

För ytterligare information:
Hans Andersson, projektledare, 070–575 25 34
Tove Mellgren, pressansvarig, 072–084 83 21

eller kontakta LRF pressavdelning 010-184 40 70

Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"29.5.2020 13:33:34 CESTPressmeddelande

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.

LRF går vidare med egen handlingsplan för viltförvaltning27.5.2020 10:21:44 CESTPressmeddelande

Vildsvinsskador är ett reellt hot mot Sveriges lantbruk. Vi kan inte acceptera att vilt tillåts sätta villkoren för produktionen av mat och skog i Sverige. Efter förra årets stämma bjöd LRF in Svenska jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund för att arbeta med en gemensam handlingsplan med syfte att minska viltskadorna i skog och jordbruk. – Vi har hittills funnit samsyn i flera delar av arbetet, men dessvärre har vi svårt att enas om vissa delar, exempelvis om nationella mål gällande förvaltningen. Vildsvinsfrågan och är en ödesfråga för en del av våra medlemmars fortsatta existens och så viktigt för LRFs medlemmar att vi dessvärre inte ser någon annan utväg än att fortsätta med handlingsplanen på egen hand, säger Palle Borgström, riksförbundsordförande LRF.

Gemensam dataplattform ökar lönsamhet, hållbarhet och innovation14.5.2020 07:55:00 CESTPressmeddelande

Den digitala utvecklingen inom lantbruket går allt snabbare och systemen i lantbrukarens verksamhet blir mer och mer avancerade. Med lantbrukarna i centrum har Hushållningssällskapet, Lantmännen, LRF och Växa Sverige träffat ett samarbetsavtal för att skapa Lantbrukets Dataplattform - en gemensam plattform som ska bidra till mer lönsamma, innovativa och hållbara lantbruksföretag.