Mjölkfest när bönder får medalj av H.M. Konungen

Den 27 mars är det stor mjölkfest på Kungl. Slottet i Stockholm. Då delas 20 av LRF Mjölks guldmedaljer ut till mjölkbönder från hela Sverige för att de i minst 23 år har levererat mjölk av högsta kvalitet.
Stephan och Elisabeth Johansson från Flarken i Västerbotten får åka till slottet för att ta emot en guldmedalj. De flankeras av Jan Engman till vänster samt Louise Holmquist och Petrus Brandum till höger.

Stephan och Elisabeth Johansson från Flarken i Västerbotten är två av de mjölkbönder som är inbjudna till slottet den 27 mars för att ta emot medalj. De började som mjölkbönder på 1980-talet med bara 13 kor. Idag har de 125 kor i en lösdriftsladugård med mjölkrobot.

- Guldmedaljen kommer som en trevlig överraskning, säger Stephan Johansson. Jag trodde inte vi hade nått dit än.

Krisen i omvärlden med först pandemi och sedan krig har satt fokus på vikten av att ha en inhemsk livsmedelsproduktion. Stephan Johansson har alltid tyckt att det känts viktigt att producera mat och intresset har spillt över på sonen Mikael som sedan 2017 äger gården. De tror på framtiden.

- Vi har alltid tyckt att det är roligt att planera framåt och utveckla företaget. Det händer mycket i mjölkbranschen hela tiden. Vi var till exempel bland de första i norra Sverige att installera mjölkrobot. Den har gjort arbetet mindre slitsamt för kroppen och att vi har kunnat fortsätta jobba även på äldre dagar.

Medaljvinnarna Göran och Viveka Stuhre i Malghult tror också på sin bransch. De har en mindre gård i Oskarshamn med 26 kor. Familjen har haft mjölkgård i elva generationer och deras släktträd är kartlagt ända bak till 1600-talet. Döttrarna Emma och Linnea, 11 och 13 år, tycker också att det är roligt att hjälpa till på gården.

- De tycker om att sköta om kalvarna, säger Göran Stuhre. Omvårdnaden är ju viktig från att djuren är små tills att de blir fullvuxna, och det är viktigt att korna får en bra start i livet.

Även om familjen Stuhres gård är förhållandevis liten har den stor betydelse för trakten.

- Här i skogsbygden krävs det betande djur för att hålla markerna öppna. Det är nog så viktigt för landskapet och den biologiska mångfalden, säger Göran Stuhre.

Glädjen med att jobba med kor är något som förenar de 20 medaljörerna. Dessutom anser alla att det är viktigt att den svenska matproduktionen fortsätter.

- Det är viktigt att vi producerar livsmedel i Sverige, säger Göran Stuhre. Vi har goda förutsättningar för att bedriva lantbruk. Dessutom blir vi väldigt sårbara om vi bara förlitar oss på import. Vi vet också mindre om hur den importerade maten produceras.

Medaljörerna kommer från dessa län: Västerbotten, Jämtland, Uppsala, Stockholm, Södermanland, Östergötland, Västra Götaland, Kalmar, Kronoberg och Halland.

Tid: Medaljutdelningsceremonin äger rum den 27 mars 2023, klockan 11.00

Plats: Kungl. Slottet, Stockholm.

Bilder: LRFs pressrum Pressmaterial | Lantbrukarnas Riksförbund (tt.se)

Guldmedaljen: LRF Mjölks guldmedalj är den högsta utmärkelse som delas ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är minst 23 års leverans av mjölk av högsta kvalitet. Sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från Sveriges Kungahus. Årets 20 guldmedaljgårdar har allt från 20 till 125 kor och pristagarna är mellan 53 och 68 år. 5 av gårdarna är ekologiska. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

Mjölkproduktion i Sverige: Sverige har idag cirka 3 000 mjölkföretag. Varje mjölkgård skapar ytterligare åtta arbetstillfällen. Svensk mjölkproduktion har ungefär 60 procent lägre utsläpp av växthusgaser per kilo mjölk jämfört med genomsnittet i världen. Läs mer: Svensk mjölk i siffror - Lantbrukarnas Riksförbund (lrf.se)

Anna Blomberg, anna.blomberg@lrf.se, 010-184 41 54.

Räntan hindrar 3 miljarder i investeringar för grön omställning och stärkt livsmedelsberedskap27.3.2024 09:37:01 CET | Pressmeddelande

Den svenska inflationen är på väg ned mot 2 procentsmålet och därför borde Riksbanken ha sänkt styrräntan. "En räntesänkning över tid med 2 procentenheter motsvarar cirka 3 miljarder kronor för det svenska lantbruket. Det är kapital som exempelvis kunde investeras i 700 bevattningsdammar och underhåll av diken som motsvarar sträckan Stockholm – Överkalix tur och retur 10 gånger om (1000 mil)”. Säger Palle Borgström LRFs förbundsordförande och fortsätter,

Uppdaterade riktlinjer och sänkta krav på skyddsjakt av varg23.3.2024 06:37:12 CET | Pressmeddelande

Naturvårdsverket har redovisat ett regeringsuppdrag om skyddsjakt på varg. Det är ett viktigt uppdrag eftersom vargen ökar och sprider sig. Särskilt snabb har ökningen varit i Götaland på senare år. Det har lett till en mängd angrepp på tamdjur, främst får. Även nötkreatur och hundar är drabbade. Länsstyrelsernas hantering av skyddsjaktärenden har varierat kraftigt mellan olika län. Det beror delvis på att regelverket är komplicerat men framför allt på att Naturvårdsverkets vägledning till länsstyrelserna blivit inaktuell och otillräcklig, när vi nu har så mycket varg i områden där stor andel av landets tamdjursbesättningar finns. För lantbrukare som drabbas eller riskerar att drabbas av vargangrepp är förutsägbarhet helt avgörande för förtroendet för rovdjursförvaltningen.

Onödigt riskfylld väg kan justeras rätt av jordbrukets gröna omställning - LRF kommenterare Klimatpolitiska rådets rapport21.3.2024 16:10:37 CET | Pressmeddelande

Med rätt investeringar i jordbrukets gröna omställning har Sverige potential att bli världens första fossilfria välfärdsland. Tillsammans med flera av Klimatpolitiska rådets rekommendationer kan investeringarna även skapa ordentliga förutsättningar för att trygga Sveriges beredskapsförmåga. Sveriges bönder kan stå redo att försörja fler utanför Sveriges gränser med både mat och förnybara råvaror.

LRF välkomnar ökat fokus på bioekonomi och fossilfria bränslen19.3.2024 17:50:37 CET | Pressmeddelande

Idag presenterade regeringen den energipolitiska inriktningspropositionen med syftet att staka fram den långsiktiga inriktningen för den svenska energipolitiken. ”Att regeringen nu omfamnar bioekonomins möjligheter i den gröna omställningen är ett enormt styrkebesked för LRF och våra medlemmar.” Säger Pernilla Winnhed, Chef för näringspolitik och företagande på Lantbrukarnas Riksförbund.