Mjölkpriset till Arlabönderna fortsätter att stiga
För femte månaden i rad höjs priset som Arlabönderna får betalt för sin mjölk. – Vi gör allt vi kan för att kompensera för det historiskt höga kostnadsläget på gårdarna, säger Arla Sveriges vd Kai Gyllström.

Priset som Arlabönderna får betalt för sin mjölk höjs i juli med 19,7 öre för både konventionell och ekologisk mjölk i Sverige. Det så kallade a contopriset för konventionell mjölk blir därmed 577,6 öre per kilo och 639,1 öre per kilo för ekologisk mjölk.
– Jag är glad över att vi kan höja mjölkpriset till våra ägare, mjölkbönderna, även i juli. Att ha en livsmedelsproduktion som fungerar i Sverige är extra viktigt när omvärlden är orolig. Vi på Arla gör allt vi kan för att våra ägare ska kunna fortsätta driva sina gårdar, så att behoven av svenska basvaror som mjölk, smör, ost, fil och yoghurt kan tillgodoses, säger Kai Gyllström.
A contopriset ligger närmast det löpande priset som Arlabönderna får utbetalt under året. Det kommuniceras varje månad. Här finns en graf för att följa mjölkprisets utveckling över tid.
Marknadsöversikt:
Mjölkinvägning: Mjölkproduktionen i Europa ligger fortsatt under prognosen. Trots att mjölkpriserna är rekordhöga har vi hittills inte sett att det bidrar till att öka mjölkproduktionen. Mars slutade på minus 1,1 procent för EU och Storbritannien jämfört med föregående år. Nya Zeeland och Australien påverkades negativt av ogynnsamma väderförhållanden och registrerade båda större nedgångar i april (minus 5,6 procent respektive minus 6,2 procent jämfört med föregående år). Det enda större produktionsområdet med kontinuerlig tillväxt är Argentina som ökade med 2 procent i april jämfört med föregående år.
Ost: Vi ser att fler spotvolymer blir tillgängliga vilket påverkar prisnivåer och erbjudanden. Hög valorisering för mozzarella i EU leder också till ett ökat utbud som håller tillgängligheten på en högre nivå. Nya kontrakt sluts fortfarande på högre prisnivåer utanför Europa.
Mjölkpulver: Priserna på mjölkpulver har varit mycket volatila under de senaste månaderna. Efter sjunkande priser såg vi en stark återhämtning när Kina gradvis började öppna igen efter nedstängningen. Även i Europa och MEA låg intresset på en bra nivå. Sedan förra veckan och strax efter den starka GDT-auktionen har dock situationen återigen försämrats något. Den allmänt negativa inställningen inom ekonomin som helhet börjar också påverka köpbeteendet på mejerisidan.
Smör: Efterfrågan på smör i EU verkar långsamt öka igen. De tillgängliga volymerna uppges fortfarande vara begränsade och lägre än förväntat. Särskilt i Tyskland, Nederländerna och Frankrike rapporteras lagren vara små. De fria volymerna av flytande grädde är fortfarande begränsade eftersom samtliga av dessa tre länder uppvisar negativa tillväxtsiffror. Därför ligger priserna på grädde på en hög nivå. Det senaste GDT-priset ökade med 5,5 procent, men smör från Oceanien är fortfarande nära 30 procent billigare än smör från EU.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder
Om
Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla tolv mejerier i Sverige som drivs till 100 procent på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Mjölkpriset till Arlabönderna stiger igen27.7.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För sjätte månaden i rad höjs priset som Arlabönderna får betalt för sin mjölk. – Vi fortsätter att göra allt vi kan för att kompensera för det historiskt höga kostnadsläget på gårdarna, säger Arla Sveriges vd Kai Gyllström.
Smoothieboosta på Lollapalooza – smakar och gör gott30.6.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
I helgen är det dags för andra upplagan av festivalen Lollapalooza Stockholm. Arla är på plats alla tre dagar för att servera näringsrika smoothies till drygt 40 000 festivalbesökare per dag. Intäkterna går till Bris, Barnens rätt i samhället.
Arlamejeriet i Jönköping bidrar med 170 ton vispgrädde till midsommar22.6.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Jordgubbstårta med grädde har en given plats på många midsommarbord. Det märks tydligt på Arlas mejeri i Jönköping där medarbetarna nu jobbar stenhårt för att möta sydsvenskarnas ökande sug efter vispgrädde.
Gräddfilen firar 70 år på midsommarbordet21.6.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Smör, ost, sill, färskpotatis och gräddfil. I sommar fyller Arlas klassiska gräddfil 70 år och har alltjämt en självklar plats på midsommarbordet. Mejerikooperativet producerar tre-fyra gånger mer gräddfil under midsommarveckan än en vanlig vecka.
Ät rätt – gör gott! Arla utfodrar 40 000 gejmare i Jönköping17.6.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
I morgon startar den stora dataspelsfestivalen Dreamhack i Jönköping. Arla är på plats för att servera goda och näringsrika måltider tillsammans med Johan Hedberg, mer känd som Matgeek. Syftet är att inspirera till goda och hälsosamma matvanor. Alla intäkter från matförsäljningen går till Bris, Barnens rätt i samhället.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum