Mobil turistbyrå hjälper göteborgare att hitta nytt

En mobil turistinformation tar sig ut i stadsdelarna och möter göteborgarna på de lokala torgen. Idén växte fram när Göteborg & Co Besöksservice fick fler och fler frågor från göteborgare, då många kommer att tillbringa sommaren på hemmaplan, på grund av Covid-19.

Sommaren 2020 blir annorlunda och många göteborgarna förväntas hemestra, vilket leder till att fler och fler eftersöker lokala tips på saker att göra i närområdet.

- Vi började i slutet av juni med att besöka Kulturhuset Blå Stället på Angereds Torg. Fram till augusti kommer den mobila turistinformationen att finnas i olika stadsdelar flera dagar i veckan, säger Annelie Karlsson, enhetschef Göteborg & Co Besöksservice.

För att knyta turistinformationen till aktiviteter som redan finns på plats har ett samarbete inletts med Trafikkontorets projekt ”Flygande mattan”, bland annat på Kortedala Torg och Dr Fries Torg.

-  Nya omständigheter kräver snabb omställning och detta är vårt sätt att möta göteborgarna hemmavid och tipsa om allt som finns att se och göra, säger Annelie Karlsson. Alla kan också ringa, maila och chatta med oss eller besöka turistinformationen på Kungsportsplatsen.

För att få göteborgarna att upptäcka sin stad är även Göteborg & Co:s sommarkampanj 2020 riktad till stadens invånare och boende i Göteborgsregionen. Under hashtagen #upplevdittgoteborg uppmanas den lokala befolkningen att dela med sig av sina bästa Göteborgstips. Läs mer här: https://www.goteborg.com/upplevdittgoteborg/

Kontaktperson: Annelie Karlsson, enhetschef Göteborg & Co Besöksservice, mobil 0707-80 00 98

Göteborgs turistinformation kontaktuppgifter: https://www.goteborg.com/goteborgs-turistinformation/

Kom och njut poesi och musik på lunchrasten14.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det dags. I det första av höstens tre Fönsterpoesi live från Lagerhuset, den 16 oktober kl.12.30, får vi möta två poeter med olika bakgrund och olika uttryck. Jörgen Lind och Segal Mohamed. Mellan deras framträdanden blir det munspel framfört av Åsa Gustafsson. Tag plats på parkeringen framför huset eller klicka in er på livestreamningen som sker via arrangemangets event på Facebook. Näringslivsgruppen Göteborg & Co är en av huvudpartners till Fönsterpoesi.