Mobil turistbyrå hjälper göteborgare att hitta nytt

En mobil turistinformation tar sig ut i stadsdelarna och möter göteborgarna på de lokala torgen. Idén växte fram när Göteborg & Co Besöksservice fick fler och fler frågor från göteborgare, då många kommer att tillbringa sommaren på hemmaplan, på grund av Covid-19.

Sommaren 2020 blir annorlunda och många göteborgarna förväntas hemestra, vilket leder till att fler och fler eftersöker lokala tips på saker att göra i närområdet.

- Vi började i slutet av juni med att besöka Kulturhuset Blå Stället på Angereds Torg. Fram till augusti kommer den mobila turistinformationen att finnas i olika stadsdelar flera dagar i veckan, säger Annelie Karlsson, enhetschef Göteborg & Co Besöksservice.

För att knyta turistinformationen till aktiviteter som redan finns på plats har ett samarbete inletts med Trafikkontorets projekt ”Flygande mattan”, bland annat på Kortedala Torg och Dr Fries Torg.

-  Nya omständigheter kräver snabb omställning och detta är vårt sätt att möta göteborgarna hemmavid och tipsa om allt som finns att se och göra, säger Annelie Karlsson. Alla kan också ringa, maila och chatta med oss eller besöka turistinformationen på Kungsportsplatsen.

För att få göteborgarna att upptäcka sin stad är även Göteborg & Co:s sommarkampanj 2020 riktad till stadens invånare och boende i Göteborgsregionen. Under hashtagen #upplevdittgoteborg uppmanas den lokala befolkningen att dela med sig av sina bästa Göteborgstips. Läs mer här: https://www.goteborg.com/upplevdittgoteborg/

Kontaktperson: Annelie Karlsson, enhetschef Göteborg & Co Besöksservice, mobil 0707-80 00 98

Göteborgs turistinformation kontaktuppgifter: https://www.goteborg.com/goteborgs-turistinformation/

Göteborgarnas tips i fokus för sommarkampanj8.6.2020 14:19:13 CESTPressmeddelande

Upplev ditt Göteborg ska locka fler att upptäcka destinationen i sommar. Göteborg & Co har startat kampanjen som bygger på göteborgarnas egna tips på upplevelser hemmavid. - Vi vill visa upp bredden av allt som finns i vår region, och det vet ingen bättre än dem som lever här. Samtidigt som vi uppmanar att följa myndigheternas rekommendationer och undvika trängsel, säger Andrea Jovell chef för marknad & kommunikation på Göteborg & Co.