Mobila teststationer för vårdpersonal öppnar hos Lidl

Idag öppnar den första av tre unika mobila teststationer där vårdpersonal kommer kunna testas för Covid-19 utanför utvalda Lidl-butiker i Stockholm. Projektet är ett samarbete mellan Lidl, Samtrans och Infosolutions och i samverkan med Folkhälsomyndigheten. Provtagningsstationerna öppnar utanför butikerna i Upplands Väsby, Kungsängen och Fruängen.

De nya mobila teststationerna genomförs i samarbete mellan Lidl, Samtrans Omsorgsresor och Infosolutions. Projektet sker i samverkan med Folkhälsomyndigheten. Provtagningsstationerna kommer att placeras utanför Lidls butiker i Upplands Väsby, Kungsängen och Fruängen. Alla tre ligger lättillgängligt nära större vägar.

- I den svåra situation vi befinner oss i är det helt självklart för oss att stötta på de sätt vi kan. Oavsett om det handlar om att hjälpa äldre att få hem mat, stötta mindre livsmedelsproducenter eller som i det här fallet, möjliggöra för fler provtagningar. När vi fick frågan om att upplåta plats på våra parkeringar för provtagning och förstod att vi kunde göra det utan att på något sätt riskera våra kunders hälsa svarade vi ja utan att tveka. Den här situationen är någonting var och en har skyldighet att hjälpa till att lösa, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl Sverige.

- Det är uppdraget som syftar till att markant öka möjligheterna till att genomföra provtagning av vård- och omsorgspersonal och få tillbaka så många som möjligt till sjukvården är enormt viktigt och att bli uppbackad av Lidl betyder oerhört mycket. Det ger oss möjligheten att skala upp verksamheten på flera orter och troligen även för att senare kunna öka tester till personal inom samhällsviktiga funktioner utöver sjukvården, säger Alex Stendahl, vd Infosolutions.

Utanför varje butik kommer en testbil stå parkerad. Testerna, som bokas i förväg, kommer att utföras vardagar mellan kl. 08.30 och 18.00 med start tisdagen den 28 april och pågå fram till sommaren. Det är enbart vårdpersonal som kommer att testas vid stationerna. Sammanlagt kommer de tre nya teststationerna ha kapacitet att testa runt 600 personer per dag.