Mobila teststationer för vårdpersonal öppnar hos Lidl

Idag öppnar den första av tre unika mobila teststationer där vårdpersonal kommer kunna testas för Covid-19 utanför utvalda Lidl-butiker i Stockholm. Projektet är ett samarbete mellan Lidl, Samtrans och Infosolutions och i samverkan med Folkhälsomyndigheten. Provtagningsstationerna öppnar utanför butikerna i Upplands Väsby, Kungsängen och Fruängen.

De nya mobila teststationerna genomförs i samarbete mellan Lidl, Samtrans Omsorgsresor och Infosolutions. Projektet sker i samverkan med Folkhälsomyndigheten. Provtagningsstationerna kommer att placeras utanför Lidls butiker i Upplands Väsby, Kungsängen och Fruängen. Alla tre ligger lättillgängligt nära större vägar.

- I den svåra situation vi befinner oss i är det helt självklart för oss att stötta på de sätt vi kan. Oavsett om det handlar om att hjälpa äldre att få hem mat, stötta mindre livsmedelsproducenter eller som i det här fallet, möjliggöra för fler provtagningar. När vi fick frågan om att upplåta plats på våra parkeringar för provtagning och förstod att vi kunde göra det utan att på något sätt riskera våra kunders hälsa svarade vi ja utan att tveka. Den här situationen är någonting var och en har skyldighet att hjälpa till att lösa, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl Sverige.

- Det är uppdraget som syftar till att markant öka möjligheterna till att genomföra provtagning av vård- och omsorgspersonal och få tillbaka så många som möjligt till sjukvården är enormt viktigt och att bli uppbackad av Lidl betyder oerhört mycket. Det ger oss möjligheten att skala upp verksamheten på flera orter och troligen även för att senare kunna öka tester till personal inom samhällsviktiga funktioner utöver sjukvården, säger Alex Stendahl, vd Infosolutions.

Utanför varje butik kommer en testbil stå parkerad. Testerna, som bokas i förväg, kommer att utföras vardagar mellan kl. 08.30 och 18.00 med start tisdagen den 28 april och pågå fram till sommaren. Det är enbart vårdpersonal som kommer att testas vid stationerna. Sammanlagt kommer de tre nya teststationerna ha kapacitet att testa runt 600 personer per dag.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.