Mobilisera hela samhället för hållbar utveckling

För att möta de stora samhällsutmaningar vi står inför krävs ny kunskap och innovation i hela samhället. Till regeringens forskningspolitiska proposition föreslår Vinnova viktiga strategiska satsningar och nya samarbetsformer mellan akademi, stat och näringsliv för att öka tempot i omställningen till ett hållbart samhälle.

I dag lämnar Vinnova sitt inspel till regeringens forsknings- och innovationsproposition. Det baseras på en analys som Vinnova genomfört för att visa hur vi kan stärka Sverige med forskning och innovation.

- Vår förmåga att bidra till lösningar på globala utmaningar är avgörande för vår framtid som kunskapsnation, för vårt näringsliv och för vår välfärd. Vi behöver mobilisera och nyttja innovation i hela samhället för att finna nya lösningar och utmana nuvarande lösningar och regelverk, säger Darja Isaksson, generaldirektör för Vinnova.

Några förslag Vinnova lämnar i sitt inspel är:

Systemdemonstratorer mobiliserar för ett hållbart samhälle
För att nå de globala hållbarhetsmålen Agenda 2030 behöver hela samhället, från näringsliv till forskare, offentlig sektor och civilsamhället, kraftsamla i gemensam riktning. Om vi exempelvis vill skapa fossilfria städer är systemdemonstratorer ett kraftfullt verktyg. Alla relevanta aktörer samverkar och testar nya lösningar i verklig miljö, i mindre skala. Genom testerna ser man snabbt vad som är möjligt och vad som begränsar. Syftet är att snabbt finna lösningar som kan skalas upp och användas i större skala. Det blir också tydligt vilka lagar och regler som behöver utvecklas. De svenska systemdemonstratorerna bör kopplas ihop med liknande satsningar som nu pågår i EU. Vinnova föreslår en statlig finansiering med 50 miljoner kronor från 2021 som successivt växlas upp till en halv miljard per år 2024 och som medfinansieras av företag och regioner med minst lika mycket.

Möjliggör digital transformation
Satsningar på digital transformation är avgörande för Sveriges långsiktiga konkurrenskraft. Vinnova föreslår en strategisk satsning på forskning och innovation för artificiell intelligens och andra möjliggörande teknologier, i kombination med en satsning på digital infrastruktur i världsklass för innovationsmiljöer. Satsningen bör successivt skalas upp till 400 miljoner kronor per år där näringslivet och andra aktörer medfinansierar lika mycket.

Stärk Sveriges innovativa ekosystem
Förmågan att omsätta forskning i innovationer och att öppna upp globala värdekedjor för enskilda entreprenörer och nystartade bolag är centralt. Nära samverkan är därför avgörande. Vinnova föreslår en satsning på ett nytt nationellt program för innovativa ekosystem med 250 miljoner per år som ska ta ett helhetsgrepp om de svenska innovationsmiljöerna och som ska inkludera nya industriella innovationshubbar, vidareutveckling av inkubation och acceleration för små företag, med stärkt internationell uppkoppling och ökad jämställdhet i fokus.

Utveckla regelverk i offentlig verksamhet
Regelverk i offentlig verksamhet påverkar innovationsklimatet. Flera länder har inrättat så kallade ”regulatoriska sandlådor” som under kontrollerade former låter entreprenörer och innovatörer utveckla och pröva nya produkter och tjänster. Det hjälper samtidigt myndigheter att utforma regler som främjar istället för att hindra innovation. Vinnova föreslår ett nationellt policylabb och finansiering av experimentell utveckling i myndigheter för systeminnovation i offentlig verksamhet.

Andra förslag från Vinnova är bland annat en utvecklad satsning på strategiska innovationsproram, ett forsknings- och innovationsprogram inom precisionshälsa, stärkt stöd kring immateriella tillgångar och starkare incitament för lärosätena till samverkan och det livslånga lärandet.

Läs hela Vinnovas inspel och analysbilaga

Fakta om Vinnovas inspel till den forskningspolitiska propositionen
Vinnova har fått i uppdrag av regeringen att lämna underlag med förslag och analyser till forsknings- och innovationspolitiken i Sverige. Vinnova har den 31 oktober lämnat in ett inspel med förslag samt en analysbilaga som motiverar förslagen. Det kompletterar det gemensamma underlag som Vinnova har tagit fram tillsammans med Vetenskapsrådet, Energimyndigheten, Forte, Formas och Rymdstyrelsen. Den forskningspolitiska propositionen lämnas till riksdagen 2020 och anger inriktningen för Sveriges forsknings- och innovationspolitik för de kommande fyra åren.

Satsning på forskningsmiljöer i världsklass18.6.2019 15:04:00 CESTPressmeddelande

Vinnova satsar på åtta nya kompetenscentrum där universitet och företag tillsammans ska bedriva forskning och utbildning i världsklass inom områden som är viktiga för Sverige. Det handlar om forskning om bland annat batterier, edge computing, nya läkemedel och materialteknik för hållbar omställning. I kompetenscentrumen ska universitet, forskningsinstitut, företag och offentliga aktörer bedriva forskning och utbildning i nära samarbete inom områden som är viktiga för Sveriges konkurrenskraft. På det sättet kan ny kunskap och ny teknik utvecklas, spridas och komma till användning för nya produkter, processer och tjänster i näringsliv och andra delar av samhället. Satsningen ska också bidra till att göra Sverige mer attraktivt för kunskapsintensiva företag och till att nå de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030. - För att adressera dagens globala utmaningar behöver vi få fram helt nya lösningar och forskning behöver komma till nytta i samhället. Forskningsmiljöer där universitet och nä