Modehandeln gick fortsatt starkt i juni
Stilindex från Svensk Handel visar att det starka intresset för att handla kläder och skor fortsätter att hålla i sig. För femte månaden i rad noteras positiva siffror för kläd- och skohandeln. Handlarna hoppas nu på en fortsatt stark sommar inför vad som kan komma att bli en tuffare höst.

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 10,9 procent i juni jämfört med samma månad föregående år. Även skohandeln ökar något med 8,7 procent.
Butiker och e-handel | Juni 2022-2021 | Juni 2022-2019 | Ackumulerat 2022/2021 | Ackumulerat 2022/2019 |
Kläder |
10,9% |
6,9% | 26,0% | 4,2% |
Skor | 8,7% | -8,4% | 21,2% | -18,4% |
Kommentarer från Svensk Handel
- Modehandeln fortsätter att gå starkt. Klädeshandeln slår siffrorna från juni 2019 vilket visar att föregående månads trend håller i sig. Man säljer helt enkelt mer kläder nu än innan pandemin, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
- Under juni månad passar vi ofta på att uppdatera garderoben inför studentskivor och den stundande semestern. Sommarmånaderna är otroligt viktiga för branschen och vi gläds å våra medlemmars vägnar för det positiva utfallet i juni säger Mats Hedenström.
- Vi får nu hoppas att även resterande delar av sommaren blir bra för modebranschen. Dock finns skäl att tro på något tuffare tider framåt hösten, då det ekonomiska läget riskerar att få till konsekvens att konsumenterna håller hårdare i plånböckerna framöver, avslutar Mats Hedenström.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Modehandelns återhämtning bromsar in11.8.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Stilindex från Svensk Handel för juli månad 2022 visar att den förhållandevis goda utvecklingen som kunde anas i juni inte har hållit i sig. Ökningen från förra året är blygsamma 3,6% för kläder och för skor visas en minskning med 3,9%.
Svenska handlares oro för framtiden består19.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Pessimismen inom handeln håller i sig. Det oroliga omvärldsläget, ökad inflation och ökade inköpskostnader leder till att framtidsförväntningarna, för fjärde månaden i rad, är pessimistiska bland svenska handlare. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juli månad.
Gotland – en historisk handelsplats som står inför utmaningar18.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handeln sätter sin tydliga prägel på Gotland. Från Fårö i norr till Burgsvik i söder. Detta syns tydligt då regionen är Sveriges tredje största när handelns omsättning per invånare mäts. Men ön står inte utan utmaningar. Svensk Handels lokala Gotlandsrapport visar att handelns utveckling behöver sättas i fokus hos både Region Gotland och Länsstyrelsen om inte ön ska hamna på efterkälken.
Mer än var fjärde handlare utsatt för brott senaste månaden15.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Trygghetsbarometer för det andra kvartalet visar att brottsutsattheten bland svenska handlare etablerar sig på en hög nivå. Mer än var tredje handlare utsattes för stöld senaste veckan och drygt var femte har utsatts för hotfullt beteende under den senaste månaden.
Ny rapport kartlägger vad som krävs för att den svenska modebranschen ska bli världsledande6.7.2022 13:24:28 CEST | Pressmeddelande
Modebranschen står inför en omfattande transformation driven av digitalisering, konsumenters hållbarhets- och inkluderingsfokus, genomgående teknologisk innovation samt nya affärsmodeller. Sveriges unika förutsättningar gällande hållbar innovation, entreprenörskap och kreativ höjd gör att svenskt mode har alla möjligheter att etablera sig som världsledande. För att lyckas är dock branschen i behov av politiskt stöd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum