Modehandeln gick fortsatt starkt i juni

Stilindex från Svensk Handel visar att det starka intresset för att handla kläder och skor fortsätter att hålla i sig. För femte månaden i rad noteras positiva siffror för kläd- och skohandeln. Handlarna hoppas nu på en fortsatt stark sommar inför vad som kan komma att bli en tuffare höst.

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 10,9 procent i juni jämfört med samma månad föregående år. Även skohandeln ökar något med 8,7 procent.

Butiker och e-handel Juni 2022-2021 Juni 2022-2019 Ackumulerat 2022/2021 Ackumulerat
2022/2019
Kläder

6,9% 26,0%  4,2%
Skor 8,7% -8,4% 21,2%  -18,4%

Kommentarer från Svensk Handel

- Modehandeln fortsätter att gå starkt. Klädeshandeln slår siffrorna från juni 2019 vilket visar att föregående månads trend håller i sig. Man säljer helt enkelt mer kläder nu än innan pandemin, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

- Under juni månad passar vi ofta på att uppdatera garderoben inför studentskivor och den stundande semestern. Sommarmånaderna är otroligt viktiga för branschen och vi gläds å våra medlemmars vägnar för det positiva utfallet i juni säger Mats Hedenström.

- Vi får nu hoppas att även resterande delar av sommaren blir bra för modebranschen. Dock finns skäl att tro på något tuffare tider framåt hösten, då det ekonomiska läget riskerar att få till konsekvens att konsumenterna håller hårdare i plånböckerna framöver, avslutar Mats Hedenström.

Gotland – en historisk handelsplats som står inför utmaningar18.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Handeln sätter sin tydliga prägel på Gotland. Från Fårö i norr till Burgsvik i söder. Detta syns tydligt då regionen är Sveriges tredje största när handelns omsättning per invånare mäts. Men ön står inte utan utmaningar. Svensk Handels lokala Gotlandsrapport visar att handelns utveckling behöver sättas i fokus hos både Region Gotland och Länsstyrelsen om inte ön ska hamna på efterkälken.

Ny rapport kartlägger vad som krävs för att den svenska modebranschen ska bli världsledande6.7.2022 13:24:28 CEST | Pressmeddelande

Modebranschen står inför en omfattande transformation driven av digitalisering, konsumenters hållbarhets- och inkluderingsfokus, genomgående teknologisk innovation samt nya affärsmodeller. Sveriges unika förutsättningar gällande hållbar innovation, entreprenörskap och kreativ höjd gör att svenskt mode har alla möjligheter att etablera sig som världsledande. För att lyckas är dock branschen i behov av politiskt stöd.