Modehandelns återhämtning fortsätter

Svensk Handels Stilindex för augusti visar att kläd-och skohandeln fortsatt går starkt efter många och långa pandemimånader. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 26,2 procent i augusti jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen uppvisar positiva siffror och ökar med 22,5 procent. Jämfört med 2019 ökar klädförsäljningen, uppbackad av en stark e-handel, med 3,5 procent, medan skohandeln backar med 14 procent.
Butiker och e-handel Augusti 2021-2020 Augusti 2021-2019 Ackumulerat 2021/2020 Ackumulerat
2021/2019
Kläder

3,5 % 10,2 %  - 10,8 %
Skor 22,5 % -14,0 % 8,4 %  - 27,7 %

Kommentarer från Svensk Handel

- Att försäljningen inom kläd-och skohandeln fortsatt ökar är givetvis mycket glädjande och är ett kvitto på att vi sakta men säkert rör oss mot en mer normal vardag. Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att ökningen sker från låga nivåer. 2020 var ett mardrömsår för många företag inom modehandeln, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

- Beskedet om lättade restriktioner som kom tidigare i veckan är viktigt för stora delar av handeln. Att fler nu återgår till kontorsjobb ökar aktiviteten i stadskärnorna och det gynnar många butiker, inte minst i våra storstäder. Det finns ett stort behov av att uppdatera garderoben efter ett och ett halvt års hemmaarbete, säger Mats Hedenström.

- E-handeln går fortsatt starkt och det är uppenbart att pandemin förändrat våra köpbeteenden i grunden. Även om fler nu söker sig ut på gator och torg kommer e-handeln att spela en allt viktigare roll i hur vi konsumerar kläder och skor. De handelsföretag som kan kombinera fysiska butiker med en stark digital närvaro sitter i pole position inför framtiden, avslutar Mats Hedenström.