Moderata Ungdomsförbundet lanserar rapporten: Hur ska Sverige klara AI-vågen?

Ikväll, 20 november, lanserade Moderata Ungdomsförbundet rapporten Hur ska Sverige klara AI-vågen? av Samuel Jonsson.

Samuel Jonsson, rapportförfattare Moderata Ungdomsförbundet

Rapporten går igenom riskerna och möjligheterna med artificiell intelligens och de reformer som behövs för att Sverige inte bara ska klara av, utan också gå segrande ur nästa industriella revolution; AI-revolutionen. Författaren av rapporten är Samuel Jonsson, andre vice distriktsordförande för MUF Skåne.

”Idag rustar vi barn som kommer att växa upp i en värld av algoritmer och robotar med att lära dem tälja smörknivar på slöjden”, säger Samuel Jonsson och fortsätter:
”Det här är inte hållbart och inom en snar framtid kommer att vi se följderna”.

AI har redan gjort intåg i mångas liv och i en rad olika branscher. Vi ser självscanning i matbutiker, bilar som kan fickparkera själva och datorer som fattar beslut om försörjningsstöd.

”Det behövs tydliga spelregler för AI och Sveriges politiker behöver en strategi för denna typ av fråga. Vi har inte tid att vänta och se oss omsprungna av resten av världen. Ska vi vara internationellt konkurrenskraftiga så behövs reformer redan nu," säger Samuel Jonsson.

Samuel Jonsson finns tillgänglig för intervjuer och kommentarer via Moderata Ungdomsförbundets pressekreterare.

Vad är AI?

Artificiell intelligens innebär förmågan hos datorprogram och robotar att efterlikna människors intelligens och kognitiva förmågor. Med andra ord så innebär AI att datorer och robotar sakta men säkert börjar närma sig människan i sina förmågor att lösa problem och utföra uppgifter.

Samuel Jonsson, rapportförfattare Moderata Ungdomsförbundet

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största och viktigaste politiska ungdomsförbund med 14 000 medlemmar.