Moderaterna är största parti bland unga

Valresultatet i Europavalet landade på 16,8 procent till Moderaterna vilket betyder att partiet plockar ett mandat till i Europaparlamentet och landar på fyra stycken. Dessutom skördades framgångar bland unga; Moderaterna är det största partiet bland förstagångsväljare samt den solklara vinnaren av skolvalet.

Foto: Moderata Ungdomsförbundet

- Genom att bli störst bland förstagångsväljarna och vinna skolvalet nationellt visar vi tydligt att framtiden i Sverige är blå. Ungdomar vill ha ett jobb att gå till, frihet på internet och en miljö- och klimatpolitik som inte bara handlar om plakat och symboler, säger Benjamin Dousa förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet.

Trenden för förstagångsväljare och unga är även intressant ur ett annat perspektiv och speglar ett skifte i svensk politik.

- Socialdemokraterna har enorma demografiska problem. Deras väljare är framför allt pensionärer och håller trenden bland unga i sig är de inte ens ett 20-procentsparti i framtiden, säger Benjamin Dousa förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet

Siffror:

• Moderaterna fick 16,8 procent i Europaparlamentsvalet.
  • Bland väljare i åldern 18-21 år röstade 21 procent på Moderaterna enligt SVT:s vallokalsundersökning.
  • I skolvalet röstade 19,4 procent på Moderaterna enligt siffror från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).

Foto: Moderata Ungdomsförbundet

MUF: Lövin bör ta sitt ansvar och avgå6.3.2019 16:48:57 CETPressmeddelande