Moelven blir ny samarbetspartner till SOS Barnbyar

Moelven och SOS Barnbyar blir samarbetspartners. Det innebär att Moelven, genom SOS Barnbyar, investerar en halv miljon kronor i barn och ungas utveckling.
- Tillsammans med SOS Barnbyar kan vi bidra och göra skillnad, säger Morten Kristiansen, koncernchef för Moelven Industrier.

- Att bidra till levande och hållbara lokalsamhällen är viktigt för oss på Moelven. Våra företag finns ofta utanför större städer och tätorter, därför sätter vi stort värde på det arbete som SOS Barnbyar gör. Organisationen bygger starka lokalsamhällen och skapar möjlighet för barn och unga att vara med och utveckla området de bor i, säger Morten Kristiansen, koncernchef för Moelven Industrier.

Skapar möjligheter - tillsammans

I en intern omröstning, bland Moelvens närmare 3350 anställda, röstades SOS Barnbyar fram som organisationens nya samarbetspartner. Samarbetsavtalet har en ram på 500 000 kr som basbelopp. Utöver det har Moelven och SOS Barnbyar flera aktiviteter på gång som kan öka på beloppet ytterligare.

- Tillsammans med SOS Barnbyar kan vi bidra och göra skillnad. Dessa barn kan förändra världen och det är vi stolta och glada över att vara en del av, säger Kristiansen.

- SOS Barnbyar är beroende av långsiktiga samarbetspartners för att kunna nå och hjälpa fler utsatta barn. Barn som lämnas att ta hand om sig själva saknar möjlighet att gå i skolan, de somnar hungriga och kan uppleva våld och missbruk. Tillsammans med Moelven, deras anställda och kunder ger vi utsatta barn en bättre uppväxt, så att de kan skapa varaktiga förändringar i sina liv och i samhället de lever i, säger Anna Ernestam, generalsekreterare för SOS Barnbyar.

Moelven Industrier ASA är en skandinavisk industrikoncern som tillverkar hållbara produkter och tjänster för byggbranschen. I 2022 omsatte koncernen 14,4 miljarder NOK och har cirka 3300 medarbetare. Moelvens 34 produktionsbolag är fördelade på 41 produktionsplatser i Norge och Sverige, och är uppdelat i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem.