Moelven Byggmodul AB i Kil varslar om uppsägningar

Moelven Byggmodul AB i Kil varslar om uppsägningar till följd av arbetsbrist. Detta är en konsekvens av färre byggstarter som lett till lägre efterfrågan på manskapsbodar. Ett varsel om 20 anställda har lagts.
Manskapsbod från Moelven Byggmodul AB i Kil. Foto: Moelven

Medarbetarna på Moelven Byggmodul AB i Kil fick under torsdagsförmiddagen information om varslet, som även varit föremål för fackliga förhandlingar.

- Det är så klart väldigt tråkigt att behöva ge det här beskedet till våra duktiga medarbetare. Vi har gått från att ha en högre efterfrågan än normalt på manskapsbodar till att nu ha en kraftigt minskad efterfrågan. Detta är till stor del ett resultat av färre byggstarter, säger Johan Samuelsson, vd för Moelven Byggmodul AB.

Totalt handlar det om att upp till 20 anställda kan beröras av uppsägning.

- Vi ser över möjligheterna för att kunna erbjuda de medarbetare som kan komma att beröras av varslet andra jobb inom Moelven, säger Johan Samuelsson.

Fortsatt god efterfrågan inom andra produktsegment

Moelven Byggmodul AB:s andra produktsegment, så som hyrmoduler, bostad och projekt har en fortsatt god efterfrågan.

Om Moelven Byggmodul AB

Moelven Byggmodul AB är i dag Skandinaviens ledande producent av industriframställda Byggmoduler i trä. Företaget har i dag 530 anställda och omsätter cirka 1,7-1,8 miljarder kronor. Kunderna är huvudsakligen privata och offentliga byggherrar samt många uthyrningsföretag. Moelvens svenska produktionsanläggningar för modulproduktion i trä finns i Kil, Säffle och Torsby.

Manskapsbod från Moelven Byggmodul AB i Kil. Foto: Moelven

Moelven Industrier ASA är en skandinavisk industrikoncern som tillverkar hållbara produkter och tjänster för byggbranschen. I 2023 omsatte koncernen 12,9 miljarder NOK och har cirka 3300 medarbetare. Moelvens 34 produktionsbolag är fördelade på 40 produktionsplatser i Norge och Sverige, och är uppdelat i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem.