Moelven Byggmodul i Kil varslar om uppsägningar

Moelven Byggmodul AB i Kil varslar om uppsägningar på grund av arbetsbrist som en konsekvens av minskad efterfrågan på bodar. Varslet kan komma att beröra upp till 24 anställda.

Medarbetarna på Byggmodul AB i Kil mottog information om varslet på morgonen på onsdag.

- Det är ett mycket tråkigt besked för våra medarbetare. Vi hoppas och tror att beställningarna ska öka efter nyår, men idag är osäkerheten så pass stor att vi tvingas varsla. Detta är ett grepp för att säkra driften och arbetsplatserna för framtiden, säger Johan Samuelsson, VD för Moelven Byggmodul AB.

Samuelsson säger att marknaden är bättre inom bolagets övriga segment nu än det var för sex månader sedan.

- Vi har tät kontakt med våra befintliga kunder, men bearbetar även nya för att om möjligt kunna återkalla varslet.

Vidare MBL-förhandlingar inleds omgående med de fackliga parterna i Kil. I dag arbetar det 100 personer på Moelven Byggmodul i Kil.

Moelvens modulfabriker i Sverige

Moelven Byggmodul är idag Skandinaviens ledande producent av industriframställda Byggmoduler i trä. Företaget har i dag 430 anställda och omsätter cirka 1,6-1,7 miljarder kronor. Kunderna är huvudsakligen privata och offentliga byggherrar samt många uthyrningsföretag. Moelvens svenska produktionsanläggningar för modulproduktion i trä finns i Kil, Säffle, Sandsjöfors och Torsby.