Moelven Notnäs Ransby AB accepterar företagsbot

Moelven Notnäs Ransby AB tar ansvar och accepterar företagsbot efter den olycka som skedde på avdelning Ransbys industriområde 2019.

- Detta handlar i första hand om den medarbetare som blev allvarligt skadad vid händelsen. En företagsbot kan aldrig jämföras med det vår kollega upplevt, säger Peter Broberg, vd vid Moelven Notnäs Ransby AB.

I oktober 2019 kolliderade en lastmaskin med en personbil inne på Moelven Notnäs Ransby AB, avdelning Ransbys industriområde. En person skadades allvarligt vid olyckan.

Moelven har ålagts betala en företagsbot på 500 000 kronor, en bot som företaget accepterat.

- Vi tar vårt ansvar och har vidtagit nödvändiga säkerhetsåtgärder och rutiner för att förhindra att en sådan här olycka ska kunna ske igen, säger Peter Broberg.

Moelven Industrier ASA är en skandinavisk industrikoncern som tillverkar hållbara produkter och tjänster för byggbranschen. I 2022 omsatte koncernen 14,4 miljarder NOK och har cirka 3300 medarbetare. Moelvens 34 produktionsbolag är fördelade på 41 produktionsplatser i Norge och Sverige, och är uppdelat i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem.