Moelven Wood Sverige stärker ledningen i fem av sina bolag

Som en naturlig del i utvecklingsarbetet väljer Moelven Wood i Sverige att omorganisera ledningen för några av sina produktionsbolag. Det innebär en vd-ändring i två av Moelven Wood AB:s fem bolag. Nya ledningsfunktioner tillsätts och det finns ett rekryteringsbehov av ledande funktioner.
Foto: Anders Lipkin

- Vi har genom vårt arbete med att utveckla våra medarbetare, rekryterat nya och genom att satsa på våra traineer skapat en bred bas av medarbetare som både kan och vill. Nu var det dags att göra en förändring. Det innebär att vi nu breddar och utvecklar fler medarbetare med förmåga att ta ett utökat ledningsansvar och använder kompetens där den mest behövs. Det är även mycket glädjande att se att flera av våra tidigare traineer nu är redo att axla ett stort ansvar, säger Mikael Axelsson, vd Moelven Wood AB.

Då George Peterson valt att lämna uppdraget som vd för Moelven Vänerply AB kommer Magnus Ingves nu ta över den rollen. Magnus kommer närmast från uppdraget som vd för Moelven Woods interiörbolag, uppdraget hos Moelven Wood Interiör AB kommer han fortsätta men nu med förstärkning på den kommersiella sidan. Moelven Vänerply kommer även förstärkas med två nya processchefer genom Peter Bengtsson och Erik Hernvall-Jonsson.

- Jag är stolt över att få möjligheten som vd hos Moelven Vänerply AB och ser fram emot att fortsätta utveckla verksamheten vidare tillsammans med de nya processcheferna och alla medarbetare på Moelven Vänerply AB. Det är en spännande industri med många möjligheter och jag tror att vi kommer kunna göra mycket bra tillsammans, säger Magnus Ingves, ny vd hos Moelven Vänerply AB.

Behov av nyrekrytering

Omorganiseringen innebär inte bara vd-ändringar och nya ledningsfunktioner, det innebär också behov av nyrekrytering av ledande funktioner. Hos Moelven Vänerply AB fortsätter rekryteringsarbetet för att stärka bolagets kompetens ytterligare. Även hos Moelven List AB och Moelven Lovene AB kommer rekrytering av ledningsfunktioner påbörjas inom kort.

Omorganiseringen innebär också följande:
Moelven List AB och Moelven Lovene AB: Manuel Sandoval blir tf.vd. Samtidigt startar processen för att hitta en långsiktig lösning för ledningen av de båda bolagen.
Moelven Valåsen Wood AB: Manuel Sandoval är fortsatt vd för bolaget men får förstärkning i form av Hampus Relte, i dag trainee i bolaget, som intar rollen som Produktionschef och Magnus Branting blir Teknisk chef.
Moelven Wood Interiör AB: Magnus Ingves är fortsatt vd för bolaget men med förstärkning på den kommersiella sidan i form av Martin Roth som blir ny Affärsansvarig.

Mikael Axelsson
Vd Moeven Wood AB