Möjlighet för kreatörer att förverkliga sina drömmar

Från att tidigare handplocka kreatörer öppnar Halebop nu upp ansökningsprocessen till Creative Call – en plattform där unga kreatörer får möjlighet att förverkliga sina idéer oavsett inriktning. Kreatörer från hela landet kan nu ansöka om att vara med genom det open call som startar idag.
Halebop Creative Call. Verk av tidigare kreatör Yemi. Foto: Peter Hjerpe.

Med Creative Call vill mobiloperatören ge kreatörer som vanligtvis inte ges utrymme och medel en möjlighet att utveckla sitt skapande. Satsningen startade under hösten 2018 och under ett års tid fick tolv kreatörer realisera sina drömmar.

– Creative Call har blivit en plattform där kreatörerna kan förverkliga projekt de haft svårt att genomföra på egen hand. Idéen föddes ur att vi som företag vill utvecklas och formas tillsammans med talanger som är riktigt duktiga men som inte alltid har de rätta förutsättningarna för sitt skapande. Nu letar vi efter nya kreatörer som vill göra den här resan med oss, berättar Johanna Sahlman, head of Halebop.

Tidigare år handplockades kreatörerna, men i år har alla möjlighet att söka genom det open call som startar idag. Kreatörer med en idé eller dröm kan ansöka och sedan väljs ett antal kreatörer ut för att i nära samarbete med Halebop förverkliga sitt projekt.

Flera av de tidigare kreatörerna fick stort genomslag och nådde ut till en bredare publik tack vare Creative Call. Bland annat fick regissören Gustav Bondeson möjlighet att premiärvisa sin kortfilm på tv, fotografen Paul Edwards hade sin första soloutställning och neonkonstnären Josefin Eklund lyste upp Slottsskogen med sina verk.

Open call är öppet till och med den 15 mars. Ansökan sker via Halebops hemsida, se länk nedan.

Läs mer om open call här:

Johanna Sahlman, Head of Halebop, johanna.sahlman@halebop.se

Halebop Creative Call. Verk av tidigare kreatör Yemi. Foto: Peter Hjerpe.
Verk av tidigare kreatör Bintou Sonko. Make-up artist: Bintou Sonko Fotograf: Natasha Uljanic.
Verk av tidigare kreatör Pablo Londoño, kollektion Made in Sweden. Foto: John Jamal Gille Columbus.
Filmen Wasteland, verk av tidigare kreatör Gustav Bondeson.