Mölndal är Årets Kulturkommun 2021

Vision har i dag utsett Mölndal till Årets Kulturkommun 2021. Mölndal får priset för att kommunen har visat initiativkraft, nyfikenhet och nytänkande och hittat alternativa lösningar under detta speciella detta år.

I Mölndal har man trots den rådande pandemin varit kreativ och ambitiös och hittat nya spännande kulturverksamheter som gynnat såväl medborgarna som kulturarbetarna.

- Mölndal har ett brett kulturutbud, trots närheten till Göteborg. Kommunen bedriver en långsiktig kulturpolitik, där kulturen är en viktig del i kommunens arbete med stärkt demokrati, meningsfull fritid, livslång hälsa, livslångt lärande och sociala sammanhang, säger juryns ordförande Ove Jansson.

Det är 32:e året i rad som Vision utser Årets Kulturkommun. Juryn motiverar valet av Mölndal så här:

Motivering Årets kulturkommun 2021

I årets kulturkommun får kulturen ta plats och kommuninvånarna erbjuds ett brett och gediget utbud. Insikten om kulturens betydelse för medborgarnas välbefinnande och hälsa genomsyrar samhället och resulterar i långsiktig planering av kultursatsningar.

Stadsmuseet med fri entré är inte enbart en kulturhistorisk institution utan antar även spännande utmaningar. Ett ”Pop-up museum” har t ex genomförts i stadens galleria och lockat ett stort antal besökare som lättillgängligt fått chansen till en annorlunda kulturupplevelse.

Kommunen har ett välordnat stadsbibliotek samt två filialer och en bokbuss för att nå ut till medborgarna. För att barn redan från en tidig ålder ska få positiva upplevelser av böcker, läsning och berättande har 25 litteraturprofilerade förskolor inrättats.

För att stärka kulturella mötesplatser och främja arbetet med integration stöder kommunen den idéella föreningen Konstkollektivet. Fritidslotsar marknadsför kultur- och fritidsutbudet till nyanlända och ensamkommande i kommunen.

Kulturskolan är en mötesplats där barn och unga får utveckla sin kreativitet och även aktivt påverka stadens kulturliv. Barn och ungdomar från 4-15 år är garanterade minst en kulturupplevelse under läsåret genom Kulturgarantin.

Kommunen har visat initiativkraft, nyfikenhet och nytänkande för att hitta alternativa lösningar under detta år. Kulturturnéer med spännande innehåll har genomförts utanför äldreboenden, så att de äldre kunnat ta del av arrangemang från sina fönster, balkonger eller i trädgårdar. Detta har också medfört att kulturarbetarna fått uppdrag med ekonomisk ersättning.

Kommunen har valt att under pandemin hålla de kulturella mötesplatserna öppna och ställt om till mer coronasäkrad miljö, vilket är föredömligt.

Vision utser med stolthet Mölndal till 2021- års kulturkommun.

Prisutdelning

Prisutdelningen skedde i år digitalt och samtliga sju nominerade kommuner var representerade. Prisutdelare är kulturjuryns ordförande Ove Jansson. Förutom diplom får Mölndals kommun en oljemålning på duk ”Trädgården” av konstnären Philiph A. Luik samt behålla vandringspriset ett glasäpple av Rune Strand under nästa år.

För ytterligare kommentarer, kontakta juryns ordförande Ove Jansson, tfn 070-642 81 69.

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Seminarium 4/7: Socialtjänstens roll i att förebygga gängkriminalitet29.6.2022 06:51:00 CEST | Pressmeddelande

Media hälsas välkomna till ett almedalsseminarium där socialtjänstens förutsättningar för att bidra till att stoppa rekryteringen till gäng debatteras. I panelen deltar bland andra Lena Hallengren (S) och Johan Forssell (M). Seminariet sänds på SVT Forum. Socialtjänsten har hög kompetens på att förebygga social utsatthet och kriminalitet. Samtidigt är alla överens om att insatser riktade till unga spelar stor roll för att minska rekryteringen till gängen. Men undersökningar från Vision visar att det saknas resurser för förebyggande arbete, trots stora överskott inom kommunerna. Under seminariet diskuteras vilka åtgärder som krävs för att socialtjänsten ska kunna ta en större roll i det förebyggande arbetet. Vem ska stoppa rekryteringen till gängen i tid? Tid: 4/7 2022 07:45 - 08:45 Plats: Strandgatan 19, TCO-landet på Almedalen SVT Forum sänder seminariet på SVT2 måndag den 4 juli mellan kl. 10-15. Seminariet kommer också att finnas på SVT Play. Medverkande Veronica Magnusson, förbunds

Välfärdens krigs- och beredskapsavtal har uppdaterats27.6.2022 09:01:00 CEST | Pressmeddelande

SKR och Sobona har tillsammans med de fackliga organisationerna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- och beredskapstillstånd, KB-avtalet. - Omvärldsläget har medfört ett behov av att uppdatera avtalet för krigs- och beredskapstillstånd. Det är en av många pusselbitar för att stärka välfärdssektorns beredskapsförmåga, säger Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef på Vision. Coronapandemi, krig i Europa och en svensk NATO-ansökan har på kort tid förändrat synen på Sveriges försvars- och beredskapsförmåga. Med hänsyn till totalförsvarets och folkförsörjningens behov i händelse av krig har parterna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- eller beredskapstillstånd. - Välfärdssektorn nu har en samlad kollektivavtalstäckning för normalläge, krisläge och krigs- och beredskapstillstånd. Det är viktigt att ha avtal som är anpassade för den situation som råder och att medarbetare och chefer vet vilka villkor som gäller, säger Eva-Lotta Nilsson. Uppdateringen av av