Moment Group förvärvar STAR Bowling

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.

STAR

Moment Groups tillväxtstrategi bygger på att utveckla nuvarande affärsområden samt att succesivt expandera verksamheten till nya segment inom upplevelseindustrin. I november förvärvade koncernen aktivitetscentret Ballbreaker i Stockholm och gick därmed in i ett segment som bygger på att gästen själv tar en aktiv del i sin upplevelse tillsammans med vänner, kollegor och familj.

- När vi nu förvärvar ännu ett välskött och framgångsrikt aktivitetscenter, denna gång med placering i Sveriges näst största stad, stärker vi ytterligare vår position inom segmentet där vi ser en stor potential för fortsatt tillväxt, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.

STAR är ett aktivitetscenter med tillhörande mat- och dryckesservering av hög klass med en yta på ca 3000 kvm och kapacitet för upp till 780 gäster. STAR är beläget i centrala Göteborg och har sedan starten 2004 varit en omtyckt mötesplats. På entréplan finns restaurangen som serverar både lunch och middag med en kvällsmeny som har hämtat inspiration från det amerikanska köket med rätter som cajunkryddad fisk från Louisiana och burgers från Texas. Baren är navet där gästerna gärna samlas och bredvid ligger 16 st bowlingbanor, allt i gatuplan. En trappa upp finner man Entertainment floor med aktiviteter som exempelvis Shuffleboard, Jaktsimulator, Golfsimulatorer, Bilracesimulator, Horse Race, Rodeo Bull Riding, Arcade Games samt Virtual Reality Room. På STAR erbjuds ocksåkonferensmöjligheter med tillhörande konferensservice för upp till 120 gäster och verksamheten bedriver också en uppskattad cateringverksamhet.

- Vi hälsar hela teamet på STAR varmt välkomna till vår upplevelsekoncern och ser fram emot en spännande framtid tillsammans, fortsätter Pelle Mattisson.

- Det känns mycket bra att vi nu efter 14 år tar nästa steg och samtidigt bli delägare i en koncern som kan bidra till upplevelseindustrins och STARS fortsatta utveckling och som är en drivande aktör i branschen, säger Peter Sterner, grundare och VD STAR Bowling.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.