Moment Group förvärvar STAR Bowling

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.

STAR

Moment Groups tillväxtstrategi bygger på att utveckla nuvarande affärsområden samt att succesivt expandera verksamheten till nya segment inom upplevelseindustrin. I november förvärvade koncernen aktivitetscentret Ballbreaker i Stockholm och gick därmed in i ett segment som bygger på att gästen själv tar en aktiv del i sin upplevelse tillsammans med vänner, kollegor och familj.

- När vi nu förvärvar ännu ett välskött och framgångsrikt aktivitetscenter, denna gång med placering i Sveriges näst största stad, stärker vi ytterligare vår position inom segmentet där vi ser en stor potential för fortsatt tillväxt, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.

STAR är ett aktivitetscenter med tillhörande mat- och dryckesservering av hög klass med en yta på ca 3000 kvm och kapacitet för upp till 780 gäster. STAR är beläget i centrala Göteborg och har sedan starten 2004 varit en omtyckt mötesplats. På entréplan finns restaurangen som serverar både lunch och middag med en kvällsmeny som har hämtat inspiration från det amerikanska köket med rätter som cajunkryddad fisk från Louisiana och burgers från Texas. Baren är navet där gästerna gärna samlas och bredvid ligger 16 st bowlingbanor, allt i gatuplan. En trappa upp finner man Entertainment floor med aktiviteter som exempelvis Shuffleboard, Jaktsimulator, Golfsimulatorer, Bilracesimulator, Horse Race, Rodeo Bull Riding, Arcade Games samt Virtual Reality Room. På STAR erbjuds ocksåkonferensmöjligheter med tillhörande konferensservice för upp till 120 gäster och verksamheten bedriver också en uppskattad cateringverksamhet.

- Vi hälsar hela teamet på STAR varmt välkomna till vår upplevelsekoncern och ser fram emot en spännande framtid tillsammans, fortsätter Pelle Mattisson.

- Det känns mycket bra att vi nu efter 14 år tar nästa steg och samtidigt bli delägare i en koncern som kan bidra till upplevelseindustrins och STARS fortsatta utveckling och som är en drivande aktör i branschen, säger Peter Sterner, grundare och VD STAR Bowling.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport 1 jan - 30 sep 2018: Notering på Nasdaq Stockholm genomförd och efter en period av hög tillväxt följer nu en konsolideringsfas26.10.2018 10:34Pressmeddelande

Inledningsvis, innan redogörelsen för tredje kvartalet, är vi stolta över att Moment Groups aktie sedan den 18 oktober handlas på Nasdaq Stockholm, Main Market. Det är en kvalitetsstämpel att koncernen numera återfinns på huvudlistan då en notering där föregås av en omfattande granskningsprocess. Dessutom ökar det möjligheterna för Moment Group att agera i marknaden och driva det fortsatta arbetet för att vara den ledande aktören som formar upplevelseindustrin – ”Shaping the experience industry”.