Moment Group säkrar fortsatt drift genom att tillföra rörelsekapital och lösa bolagets långsiktiga finansiering

Moment Group har löst tillförsel av likviditet och långsiktig finansiering genom en överenskommelse som innefattar lån, nedskrivning av obligationen, genomförande av en fullt säkerställd företrädesemission, en riktad nyemission av aktier samt en riktad nyemission av teckningsoptioner.

Den 13 november 2020 meddelade bolaget att Moment Groups ledning bedömer att den tidigare aviserade risken för att likviditetsbrist uppstår i mitten av fjärde kvartalet 2020 kvarstår. Som meddelats tidigare har intensiva förhandlingar med obligationsinnehavare, investerare och aktieägare förts för att säkerställa tillgången till rörelsekapital för att undvika den prognostiserade likviditetsbristen.

Bolaget kan nu meddela att en principöverenskommelse nåtts med en grupp av obligationsägare ("Obligationsinnehavarna"), som representerar en kvalificerad majoritet av bolagets utestående seniora icke säkerställda obligationslån, med bolagets aktieägare Kenneth Engström, tillika styrelseledamot i bolaget, Engströms Trä i Brynje AB som kontrolleras av Kenneth Engström (Kenneth Engström och Engströms Trä i Brynje AB gemensamt "Engströms"), Bo Wallblom, Lesley Invest AB som kontrolleras av Bo Wallblom (Lesley Invest AB och Bo Wallblom gemensamt "Wallblom")och Verna Fastigheter AB ("Verna") som kontrolleras av styrelseledamöterna Hans Thyrén och Johan von Essen, gemensamt ("Majoritetsaktieägarna") representerande cirka 50,2 procent av bolagets totala antal aktier, samt med den externa investeraren Gelba Management AB ("Gelba").

-     Det är fantastiskt att vi är i mål med en finansieringslösning som läker vår likviditetsbrist och att vi har finansiering för fortsatt drift. Men – hela finansieringslösningen förutsätter att vi fortsatt jobbar hårt med kostnads-besparingar och har framdrift i förhandlingar med leverantörer och hyresvärdar samt att myndigheterna infriar sina löften om fortsatta stödpaket så länge vi tvingas hålla våra arenor stängda. Våra verksamheter har genom myndigheternas restriktioner fortsatt de facto näringsförbud och vi har en tuff tid även framåt. Men vi finns kvar och vi kommer att jobba hårt för att vara framme i täten i takt med att vi tillåts öppna upp våra arenor igen och vi ser fram emot att få göra det vi brinner mest för – att skapa fantastiska upplevelser för alla våra gäster, säger Otto Drakenberg, VD/Koncernchef Moment Group.

Första Långgatan 3

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Ny möjlighet att se online eventet Tomten & Bocken17.12.2020 18:26:18 CETPressmeddelande

Showen Tomten & Bocken skulle livesändas på kvällen onsdag 16 december, men på grund av tekniska problem utanför vår kontroll så gick tyvärr inte sändningen att genomföra. Alla som köpt biljett har eller blir inom kort informerade via mejl och ges möjlighet att se showen hela helgen, från fredag 18 december kl.15.00 till söndag 20 december kl.23.00. - Det har varit viktigt för oss att hitta en lösning så att alla som har köpt biljett får möjlighet att se showen eller erhålla pengarna tillbaka. Jag vill också rikta ett stort tack till er alla för visad förståelse, säger Danny Theis på streamingplattformen Gigset. - Efter att showen inte kunde sändas som planerat, har fokus varit på att fullfölja uppdraget mot kunderna och leverera en trygg och säker sändning, utan yttre påverkan och/eller tekniksabotage, säger Mattias Rosberg på ansvarig teknikleverantör Adeprimo. - Det känns fint att vi nu kan ge biljettköparna möjligheten att se showen valfri tid under hela helgen och att äntligen få

BILJETTRUSNING TILL ONLINE-EVENTET ”TOMTEN & BOCKEN” 16 december14.12.2020 10:09:54 CETPressmeddelande

I förra veckan släpptes biljetter till online-eventet ”Tomten & Bocken – En slags julshow” med Måns Zelmerlöw och Per Andersson. Biljettrycket har varit enormt och sticker ut i antalet i jämförelse med andra aktuella nordiska livestreamade event. Med nya tekniska möjligheter och underhållning i världsklass kommer online-eventet bli något utöver det vanliga. Showen sänds exklusivt på ShowticTV onsdag den 16 december kl 19:45.

DEN HYLLADE JULSHOWEN ”TOMTEN&BOCKEN” SÄNDS ONLINE – EN UNIK KVÄLL DEN 16 DECEMBER LIVE TILLSAMMANS MED MÅNS ZELMERLÖW & PER ANDERSSON!30.11.2020 09:33:50 CETPressmeddelande

Måns Zelmerlöw och Per Andersson har gjort succé med showen ”Tomten & Bocken - En slags julshow” på Hamburger Börs i Stockholm. Exceptionella tider kräver exceptionell kreativitet och så föddes idén till den unika julshowen. Nu när showen inte längre kan spelas på Hamburger Börs, så ges istället fler möjligheten att uppleva showen via ett unikt online-event den 16 december. Biljetterna släpps idag 30 november kl. 10.00!

Öppet brev no. 2: UPPLEVELSEBRANSCHEN NÄRMAR SIG MED STORMSTEG EN TOTAL KOLLAPS, REGERINGEN MÅSTE GÅ FRÅN ORD TILL HANDLING - NU!21.9.2020 15:13:36 CESTPressmeddelande

För en månad sedan gick vi ut med ett öppet brev till regeringen som plockades upp av media och spreds i sociala kanaler. Därefter har vi intervjuats om branschens tuffa läge i Nyhetsmorgon i TV4 och en rad olika tidningar samt diskuterat frågan i möten med politiker på riksdagsnivå, med kansliråd på kulturdepartementet och med ordförande i kulturutskottet. De har alla visat ett stort intresse och ställt många frågor för att verkligen förstå branschen och det behov av tidsramar, tydlighet i restriktioner och tillräckliga stödpaket som vi alla desperat efterfrågar. Vi uppskattar dessa dialoger och finns självklart tillgängliga för en fortsättning – men för en hel närings överlevnad krävs handling – och det måste ske NU!