Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Magnus Rösman

Inom det nya affärsområdet kommer tillväxten främst att ske via förvärv och genom att etablera internationellt framgångsrika koncept på den nordeuropeiska marknaden. Verksamheten kommer att agera under koncernens varumärke Moment Group och kommer att bestå av en portfölj av bolag/varumärken inriktade mot både konsument- och företagsmarknaden.

- Nu kommer allt fler upplevelser som bygger på att gästen själv tar en aktiv roll i händelserna och där teknik som virtual reality och augmented reality ökar i betydelse. Upplevelserna kombineras med fysiska miljöer där man umgås och serveras god mat och dryck. Vi ser en stor tillväxtpotential inom detta område – både för konsument- och företagsmarknaden – och den bakgrund Magnus har är perfekt för att koncernen ska ta en stark position inom detta framöver", säger Pelle Mattisson, VD/ Koncernchef Moment Group.

Magnus Rösman kommer senast från rollen som VD för design- och varumärkesbyrån Stylt Trampoli och har dessförinnan varit Executive Creative Director på Valentin & Byhr, Head of Film & Integrated Production Europe på CP+B och managementkonsult på Accenture. Magnus har också verkat som frilansande filmregissör, både i Sverige och utomlands, och han har tagit hem priser i tävlingar som Guldägget, EPICA, Cannes Lions och New York Film Festival. Bland hans mer kända uppdrag hittar man 100 filmer om ICA-Stig och ett flertal musikvideos med Håkan Hellström och The Ark.

- I alla tider har historieberättare haft som ambition att svepa med sin publik på en resa där enbart fantasin sätter gränser för upplevelsen. Dagens teknologi erbjuder så kraftfulla verktyg att även fantasins gränser suddas ut. Alla världar är möjliga, även de omöjliga. Vi ser nu på en global marknad hur ny teknologi i kombination med nya berättartekniker transformerar hur vi spelar våra spel och hur vi kommer att njuta av film, teater och musik i framtiden. Jag ser fram emot att vara med och leda denna utveckling på den nordeuropeiska marknaden som en del av Moment Group, säger Magnus Rösman, blivande Affärsområdes-chef Immersive Experiences.

Magnus Rösman tillträder efter sommaren och kommer att ingå i koncernledningen och utgå från koncernens kontor i Göteborg.

Magnus Rösman

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport 1 jan - 30 sep 2018: Notering på Nasdaq Stockholm genomförd och efter en period av hög tillväxt följer nu en konsolideringsfas26.10.2018 10:34Pressmeddelande

Inledningsvis, innan redogörelsen för tredje kvartalet, är vi stolta över att Moment Groups aktie sedan den 18 oktober handlas på Nasdaq Stockholm, Main Market. Det är en kvalitetsstämpel att koncernen numera återfinns på huvudlistan då en notering där föregås av en omfattande granskningsprocess. Dessutom ökar det möjligheterna för Moment Group att agera i marknaden och driva det fortsatta arbetet för att vara den ledande aktören som formar upplevelseindustrin – ”Shaping the experience industry”.