Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Magnus Rösman

Inom det nya affärsområdet kommer tillväxten främst att ske via förvärv och genom att etablera internationellt framgångsrika koncept på den nordeuropeiska marknaden. Verksamheten kommer att agera under koncernens varumärke Moment Group och kommer att bestå av en portfölj av bolag/varumärken inriktade mot både konsument- och företagsmarknaden.

- Nu kommer allt fler upplevelser som bygger på att gästen själv tar en aktiv roll i händelserna och där teknik som virtual reality och augmented reality ökar i betydelse. Upplevelserna kombineras med fysiska miljöer där man umgås och serveras god mat och dryck. Vi ser en stor tillväxtpotential inom detta område – både för konsument- och företagsmarknaden – och den bakgrund Magnus har är perfekt för att koncernen ska ta en stark position inom detta framöver", säger Pelle Mattisson, VD/ Koncernchef Moment Group.

Magnus Rösman kommer senast från rollen som VD för design- och varumärkesbyrån Stylt Trampoli och har dessförinnan varit Executive Creative Director på Valentin & Byhr, Head of Film & Integrated Production Europe på CP+B och managementkonsult på Accenture. Magnus har också verkat som frilansande filmregissör, både i Sverige och utomlands, och han har tagit hem priser i tävlingar som Guldägget, EPICA, Cannes Lions och New York Film Festival. Bland hans mer kända uppdrag hittar man 100 filmer om ICA-Stig och ett flertal musikvideos med Håkan Hellström och The Ark.

- I alla tider har historieberättare haft som ambition att svepa med sin publik på en resa där enbart fantasin sätter gränser för upplevelsen. Dagens teknologi erbjuder så kraftfulla verktyg att även fantasins gränser suddas ut. Alla världar är möjliga, även de omöjliga. Vi ser nu på en global marknad hur ny teknologi i kombination med nya berättartekniker transformerar hur vi spelar våra spel och hur vi kommer att njuta av film, teater och musik i framtiden. Jag ser fram emot att vara med och leda denna utveckling på den nordeuropeiska marknaden som en del av Moment Group, säger Magnus Rösman, blivande Affärsområdes-chef Immersive Experiences.

Magnus Rösman tillträder efter sommaren och kommer att ingå i koncernledningen och utgå från koncernens kontor i Göteborg.

Magnus Rösman

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.