Momsdom överklagas

Med syftet att kunna främja allmännyttig verksamhet på ett ännu bättre sätt överklagar Novamedia Sverige AB en dom i förvaltningsrätten som säger att Svenska Postkodföreningen ska betala 25 procents moms i stället för 6 procents.

Överklagan lämnas till kammarrätten som har att ta ställning till om Novamedia Sverige AB har rätt att vidarefakturera 6-procentiga inköp tv-produktioner med samma momssats.

I den lägre instansen, förvaltningsrätten, gick domstolen på skatteverkets linje som är att vidarefaktureringen är en del av en sammansatt tjänst och att 25 procents moms ska faktureras. Expertis från två oberoende rådgivningsbyråer anser dock motsatsen och att momssatsen därmed skulle vara 6 procent. Till stöd för det anser de bland annat att tv-programmet Postkodmiljonären är ett led i främjandet av Postkodföreningens allmännyttiga verksamhet samt att driften av lotteriet är en tjänst och upplåtelse av upphovsrätt till tv-produktion en annan tjänst.

Novamedia Sverige AB driver Postkodlotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen som har lotteritillståndet för Svenska Postkodlotteriet.

Kammarrätten väntas ta upp målet för prövning under våren 2020.

Novamedia Sverige AB är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än tio miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har fler än 1 100 svenskar blivit miljonärer.

Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Lotteriinspektionen, nuvarande Spelinspektionen.

Konceptet ägs av Novamedia BV.