Mona Fallenhag ny rektor på Drottning Blanka Kungsbacka

Den 1 november tillträder Mona Fallenhag tjänsten som ny rektor för Drottning Blankas Gymnasieskola i Kungsbacka. Skolan, som firar 25 år i år, får därmed en rektor med gedigen erfarenhet från skolans värld.
Mona Fallenhag blir ny rektor för Drottning Blankas Gymnasieskola i Kungsbacka den 1 november. Fotograf: Patrik Nyqvist

Mona Fallenhag har arbetat i skolans värld i drygt elva år, och hon har även erfarenhet av att driva företag i USA. Närmast kommer hon från Drottning Blanka Göteborg Centrum där hon arbetat sedan 2013, bland annat som biträdande rektor.

– Jag ser verkligen fram emot att lära känna skolans elever och mina nya kollegor i Kungsbacka. Skolan har en fin gemenskap och hög måluppfyllelse. Förra året nådde 97 procent av skolans elever examensmålen. Det ska vi bygga vidare på tillsammans, säger Mona Fallenhag.

Unika profiler inom populära gymnasieprogrammen

Drottning Blanka Kungsbacka erbjuder bland annat ekonomiprogrammet, som är Sveriges mest sökta gymnasieprogram, med den nya unika profilen business and hospitality management. Skolans samhällsprogram lockar elever som är nyfikna på beteendevetenskap och kriminologi. Det yrkesinriktade hantverksprogrammet väljer elever som vill utbilda sig till frisör, barberare eller hår- och makeupstylist.

– På nästan alla Drottning Blankas gymnasieskolor finns en blandning av både yrkesinriktade och studieförberedande program. Bredden gör att våra skolor har en tillåtande atmosfär där alla elever är välkomna och kan känna att de passar in, säger Charlotta Björklund som är skolchef inom Drottning Blanka.

25-års jubileum i Kungsbacka

I höst firar Drottning Blanka Kungsbacka 25 år som skola. Jubiléet kommer att uppmärksammas på skolan på flera sätt.

För mer information eller ett besök på skolan i Kungsbacka, kontakta gärna skolchef Charlotta Björklund på 076-1097457 eller rektor Mona Fallenhag på 076-1487274.

Drottning Blankas Gymnasieskola grundades 1996 och består idag av 27 gymnasieskolor på 24 orter. Alla skolor ligger centralt och präglas av personligt, lokalt och globalt engagemang vilket ska genomsyra såväl medarbetarnas som elevernas arbete och resultat.