Monobank lanserar Google Pay i samarbete med EVRY

(Oslo 31 oktober 2018) Som en av de första bankerna i Norden lanserar Monobank Googles mobila betalningslösning till sina kunder. EVRY möjliggör användningen av Googles mobila betalningslösning genom att digitalisera bankkorten i kundens mobiltelefon.

Christer Jonsson SVP Card i EVRY

Google är en av de stora aktörerna som erbjuder lösningar för betalning med mobiltelefoner. Med Google Pay kan du använda en Android-telefon för att betala med i alla butiker med terminal för kontaktlös betalning eller utföra köp i appar och nätbutiker. Du kan lägga in alla dina kreditkort i Google Pay och samla alla köp på ditt eget Google-konto.

Monobank är en heldigital bank som har som mål att leverera den bästa upplevelsen för sina kunder och där grafisk expansion är en viktig del av bankens tillväxtstrategi.

- Vi är stolta över att vara bland de första bankerna som kan erbjuda våra kunder betalning med Google Pay. Som en digital bank är det naturligt att ge våra kunder möjlighet att ta i bruk nya betalningsformer och innovativa digitala tjänster. För att snabbt komma ut på marknaden, är det viktigt att ha goda samarbetspartners som både stöttar globala trender och nationella initiativ. EVRY ligger i framkant av utvecklingen inom kort- och mobila betalningar och är en viktig bidragsgivare till att vi snabbt kan lansera nya tjänster och produkter, säger Martin Valland, CTO i Monobank.

- Betalning skall vara enkelt, snabbt och säkert och Monobank har innovation och kundengagemang högt på agendan. Vi är stolta över att vara en bidragsgivare till deras lansering av Google Pay. Deras kunder får nu tillgång till användarvänlig betalningsmetod, som kan användas på miljontals ställen i många länder, säger Christer Jonsson SVP Card i EVRY.

Monobank är en heldigital bank som etablerades 2015 och som nyligen lanserade sin egen kreditkortsapp Mono Pay och Widerøe Visa kreditkort. EVRY levererar hela den underliggande värdekedjan av kreditkorttjänster till banken, med allt från fysiska och virtuella kreditkort, mobila betalningar till kortproduktion och relaterade tjänster.

EVRY har ett helhetligt nordiskt erbjudande med spetskompetens inom kortteknologi och mobila betalningar, med leveranser till fler än 100 kortutgivare i 12 länder. EVRY levererar cirka 25 miljoner kort om året och övervakar årligen över en miljard korttransaktioner från hela världen för att upptäcka och förebygga bedrägeriförsök.

Viola Hellström VP Communications, EVRY, tel: + 46 73 708 1727
Martin Valland, CTO, Monobank, tel: + 47 40 200 800

Om Monobank

Monobank  är en heldigital bank med kontor i Bergen som erbjuder lån utan säkerhet, högräntekonton, eget kreditkort och Widerøe Visa. Banken öppnade 19 november 2015 och är cirka 50 anställda med lång erfarenhet inom finansbranschen.

Christer Jonsson SVP Card i EVRY

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2016 en omsättning på NOK 12,2 miljarder och cirka 8 500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista. www.evry.com.

Mer innovation och bättre tjänster för digitala anställda hos SpareBank 112.11.2018 12:00Pressmeddelande

(Oslo den 12 november 2018) SpareBank 1 Alliansens nya samarbete med EVRY i samband med digitala arbetsplatstjänster är avsett att möjliggöra mer innovation och bättre service för anställda. Under det nya fyraåriga avtalet kommer EVRY att tillhandahålla server- och klientoperationstjänster detta inkluderar alternativ för bankerna i Alliansen att få tillgång till tjänster som beredskapslösningar och offentliga och privata molntjänster.