Monologernas tid - nytt nummer av Axess Magasin

Årets sista numret av Axess Magasin bjuder på 32 extra sidor med recensioner av vinterns bästa facklitteratur. Temat för detta nummer är ”Monologernas tid” - vad händer med det offentliga samtalet när allt fler vill tala och allt färre orkar lyssna?

Johan Tralau skriver om hånet på Youtube, PJ Anders Linder filosoferar över förhållandet mellan marknad och moral och Isak Skogstad slår ett slag för den  lärarledda undervisningen.

Tema: Hur mår det offentliga samtalet? Det undrar Torbjörn Elensky, Håkan Boström, Katarina Barrling med flera andra.

Dessutom i varje nummer: krönikor av Bengt OhlssonAnnika Borg och Susanna Birgersson.

Detta och mycket mer kan du ta del av i nyutkomna Axess Magasin (9/2018), läs mer på www.axess.se

Nominerade till Stora Fackbokspriset7.11.2018 07:05:00 CETPressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​