Monte Stelle – Vinet från stjärnkullen!

I september lanserades Monte Stelle Soave på Systembolaget. Vinet är framställt av druvor som skördats i vingården med samma namn, Monte Stelle, även kallad ”Stjärnkullen”. Vinstockarna planterades för mer än 60 år sedan, enbart med Garganegadruvor.

Monte Stelle Soave

Monte Stelle, årgång 2015, är ett torrt vitt vin med härlig fruktighet och fräschör. Vingården ligger 200 meter över havet och en jordmån av vulkaniskt ursprung vilket gett vinet en fyllig, rökig stil och smakrik, elegant karaktär. Man hittar också en finstämd doft med inslag av blommor, citrus samt toner av apelsinskal.

Vinstockarna hos Monte Stelle planterades för mer än 60 år sedan, enbart med Garganegadruvor (s k single vineyard). De är på klassiskt sätt uppdragna på spaljéer och planteringstätheten är 3 000 vinstockar per hektar.

Monte Stelle passar utmärkt till skaldjur, fiskrätter, rätter av ljust kött, som kalv eller lamm, samt till pasta- och risrätter med såser baserade på grönsaker. Vinet serveras med fördel vid 10-12 C.

Produkinformation

Ursprung: Italien | Producent: La Cappuccina | Druvor: Garganega 100%| Alkoholhalt: 12,5% vol | Art.nr: 2519 | Pris: 90kr | Distribution Systembolaget, fast sortiment.

Monte Stelle Soave
Monte Stelle Produktbild
Monte Stelle

Abonnera på våra pressmeddelanden.