Montenegro lockar med charm, fina stränder och mycket att se och göra

Till sommaren lanserar Ving en ny destination i programmet, Montenegro. Som semesterresmål är Montenegro relativt okänt, men det finns en nyfikenhet på landet, det visar Vings resepanel där 23 025 personer svarat på semesterrelaterade frågor om Montenegro.

Petrovac i Montenegro. Foto Pontus Wallin.

Av de 23 025 respondenterna i Vings resepanel har endast sju procent någon gång besökt Montenegro. Men hälften, 53 procent, svarar däremot  att de gärna skulle besöka landet på sin semester. Endast sex procent svarar nej på frågan om de vill semestra i Montenegro medan fyra av tio inte bestämt sig.

Vad lockar med Montenegro? (fler svar möjliga).

1.Att det är ett land som inte så många besökt 51 procent
2.Fina stränder och badvatten 38 procent
3.Relativt kort flygresa från Sverige 36 procent
4.De charmiga gamla städerna 31 procent
5.Att det är prisvärt 25 procent

Montenegro passar för såväl barnfamiljer som vill njuta av sol och bad som för par och vänner som tycker om upplevelser, aktiviteter och sevärdheter. Även en yngre publik som är ute efter nöjesliv kan få vad de söker i Montenegro. Dessutom är prisnivån lägre än på de flesta Medelhavsresmålen, sägerAnna Hagberg, tf. informationschef Ving

Vilka utflykter lockar mest vid ett besök i landet? (fler svar möjliga).

1.Lite lättsammare båtutflykter 39 procent
2.Arrangerad bussutflykt till grannlandet Kroatien och staden Dubrovnik 30 procent
3.Arrangerad bussutflykt till staden Kotor 27 procent
4.Kortare halvdagsutflykter inom Montenegro, t ex Sveti Stefan 27 procent
5.Jag stannar helst på resmålet och tar det lugnt 23 procent

Ving flyger direkt till Montenegro där de tre resmålen Budva, Becici, och Petrovac blir nyheter i programmet. Förutom fina stränder, en rik historia och färgstark kultur så lockar Montenegro även med god mat och låga priser. Ving erbjuder ett flertal utflykter i programmet för den som vill uppleva mer än strand och bad i Montenegro.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta:
Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel. 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Besök Vings bildarkiv för fler bilder från Montenegro.

Prisexempel:
En vecka på hotell Vile Oliva (VVV+). Avresa den 16 maj, 2018 från Arlanda Airport Stockholm. Boende med del i dubbelrum. Från 19 976 kr inklusive halvpension för två vuxna och två barn.

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 23 025 personer. Undersökningen genomfördes under perioden 12/1–19/1, 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

127 000 svenskar kan inte ha fel om Teneriffa11.10.2018 10:38Pressmeddelande

Under 2017 reste ca 127 000 svenskar till Teneriffa enligt den kanariska turistbyrån. Efter Gran Canaria är Teneriffa Vings mest populära vinterresmål. När Ving ställde frågor i sin Resepanel om Teneriffa svarade nära 8 av 10 (78 procent) att de blev så förtjusta i Teneriffa att de gärna återvänder på semester. 66 procent har varit på Teneriffa två gånger eller fler, varav 15 procent mer än sex gånger, det visar resultaten när 7 536 svenskar svarat på frågor om att semestra på Teneriffa