Mopedolyckor fortfarande det trafikslag som skadar flest ungdomar

Sedan mopedkörkortet infördes för tio år sedan har 779 personer dödats eller skadats allvarligt i mopedolyckor. Cirka hälften av dessa är barn och ungdomar och mopedolyckorna fortsätter att vara det olycksslag som skadar flest unga i 15-16 årsåldern. Högst antal olyckor sker i Stockholms län och minst antal i Jämtland.

Våren är här och entusiastiska ungdomar kickar igång nya moppeäventyr. Att ha ett eget fordon lockar till frihetskänsla, och det är inte alltid unga tänker på risker som rullgrus, trottoarkanter, skarpa svängar eller rent av halt väglag. Men olyckan kan lätt vara framme.

Antalet mopedolyckor med dödade och allvarligt skadade varierar över åren, men trenden håller i sig och olyckstalen för allvarligt skadade rapporterade via Strada har minskat under de senaste tio åren. Trots det är mopeder fortfarande det trafikslag som skadar flest 15-16 åringar i trafiken.

Mellan 2009-2018 omkom 70 personer och 709 personer skadades allvarligt. I cirka hälften av olyckorna var föraren mellan 15-17 år. Det visar statistik från Strada samt polisrapporterade skadade mopedister, som försäkringsbolaget If analyserat.

70 procent av de mopedolyckor som sker är singelolyckor och då handlar det oftast om halt väglag, trottoarkanter, rullgrus, ojämnheter i vägen eller svårighet att hantera fordonet. Men även höga farter på trimmade moppar är en stor risk.

– Många trimmar sina mopeder, med eller utan sina föräldrars tillåtelse. Som förälder gäller det att ha koll på sina barn. Tyvärr är det alltför många föräldrar som ovetandes om konsekvenserna låter sina ungdomar köra betydligt fortare än vad hastighetsbegränsningen tillåter, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsexpert på If.

Förutom risken för dödliga och allvarliga olyckor så kan tillåtande av olovlig körning ge en förälder dagsböter, varning i körkortet och i vissa fall även leda till att Transportstyrelsen begär att dennes körkort återkallas. Ungdomen som kör trimmad moped riskerar att dömas till dagsböter. Körkortet för mopeden blir indraget i sex månader och om man har börjat övningsköra för bil dras även det tillståndet in i sex månader.

- En annan konsekvens är att försäkringsbolagen kan sätta ned ersättningen om man tillåtit sitt barn att köra olovligen, exempelvis trimmad moppe eller utan körkort, och något händer.

Statistiken visar också att män betydligt oftare är inblandade i mopedolyckor än kvinnor.

Totalt antal polisrapporterde skadade mopedister per län 2009-2018

Gotlands Län

Jämtlands Län

Om statistiken:
Statistiken bygger på olyckor som rapporterats in till Transportstyrelsens databas Strada och från polis. Sedan 2016 registrerar alla akutsjukhus till Strada.