Morgondagens Flyg – Vätgasdrivna flyg och drönare?

Med elektrifieringen ser vi en helt ny typ av flyg växa fram, därför behöver vi redan nu tänka utifrån helt nya förutsättningar när det gäller planering av logistik, persontransporter och varutransporter. Vad ska transporteras, hur ska det gå till och vem tar taktpinnen? Detta finns nu beskrivet i Transportföretagens nya rapport ”Morgondagens Flyg”.

Morgondagens Flyg

- Siktet för transportnäringen och flyget är helt klart, vi behöver hållbara transporter och det ska vara ett helt fossilfritt transportliv 2045. För flygets del handlar det om att fortsätta investeringarna och satsningarna, bland annat på nya typer av flygbränslen, vätgas och elektrifiering. Vi är nu i ett läge där de tekniska förutsättningarna finns, men det måste också bli kommersiellt gångbart och användbart i praktiken, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen, i en kommentar till rapporten.

Rapporten som är helt färsk har tagits fram av IBG på uppdrag av Transportföretagen. Rapporten har tagits fram med stöd från ett antal internationella experter inom olika områden, bland annat har intervjuer gjorts med nyckelspelare i den internationella förändringsprocessen, till exempel representanter för EUROCONTROL, NASA, Linköpings universitet, Europeiska Kommissionen samt flyg- och drönarexperter.

- Det görs mycket inom flyget när det gäller omställning till ett miljövänligt och faktiskt helt fossilfritt flyg. Sverige behöver flygnäringen och rapporten visar att det finns en tydlig och mycket spännande framtid för flyget, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg.

Bifogat finns rapporten Morgondagens Flyg - Länk.

Ta gärna del av denna och återkom; Tina Thorsell och Fredrik Kämpfe finns tillhands för att svara på eventuella frågor.

Ur rapporten:
”Rapporten ”Morgondagens flyg” beskriver flygsektorn idag och imorgon och handlar om hur flyget, flygplatser och tillkommande drönartrafik utvecklas och kan påskynda omställningen till den fossilfria transportekonomin i Sverige, så att vi kan nå klimatmålen, enligt Parisavtalet.

Rapporten identifierar också potentiella utmaningar som kan vara hämmande för en snabb och nödvändig utveckling av flygtaxi och frakt med drönare i och med utvecklingens ”disruptiva” natur där markinfrastrukturen och luftfarten möts och skapar helt nya, omvälvande transportslag och transportvägar.”

Morgondagens Flyg
Foto: Transportföretagen
Tina Thorsell, samhällspolitisk chef
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.