Morgonpressens annonsintäkter minskar på grund av coronapandemin

Den pågående coronapandemin har slagit hårt mot landets morgontidningar. Ny statistik från Tidningsutgivarna, TU, visar att morgonpressens samlade annonsintäkter minskade med 21 procent under 2020.

Huvuddelen av minskningen skedde i tryckta tidningar och bilagor. Där minskade annonsörerna sina investeringar med 25 procent. I de digitala kanalerna, som appar och sajter, var minskningen mindre. Där sjönk annonsintäkterna med 8 procent.

Totalt köpte annonsörerna reklamutrymme i morgonpressen för drygt 2,7 miljarder kronor under 2020. Det är en minskning med 21 procent jämfört med investeringarna 2019.

”Statistiken påminner om ett tufft 2020, men också att morgontidningarna går in i 2021 mitt i en digital transformation. Parallellt pågår diskussioner och förhandlingar om mer rättvisa konkurrensförhållanden på annonsmarknaden där techjättarna idag har en allt för dominerande ställning”, säger Thomas Mattsson, tf vd Tidningsutgivarna.

Mer info:

Thomas Mattsson 070-728 82 53 thomas.mattsson@tu.se

Tobias Lindberg 076-527 46 40 tobias.lindberg@tu.se

08-692 46 00https://tu.se/

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen12.4.2021 09:40:40 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar i dag flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen11.4.2021 21:04:34 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar på måndagens DN Debatt flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.

Årets Dagstidning 2021: Dagens Nyheter, Norr Media och Svenska Dagbladet nomineras för Årets Dagstidning (helhetspriset)11.3.2021 11:00:00 CET | Pressmeddelande

I dag presenterar juryn tidningarna som kan vinna helhetspriset för att de ”…visat på nytänkande, mod och kraft i ett förändrings- och utvecklingsarbete som skapat positiva resultat eller bedöms göra det. Juryn bedömer redaktionella, kommersiella, tekniska och distributionsmässiga aspekter. Utmärkelsen ska omfatta mediehusets totala prestation och framgång.”