Tidningsutgivarna

Morgonpressens annonsintäkter ökar både i print och digitalt

Dela

Morgonpressens samlade annonsintäkter ökade med 7 procent under kvartal 2 2022, jämfört med samma period förra året. Därmed har annonsintäkterna ökat fem kvartal i rad. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

Morgontidningarnas annonsintäkter från webben, appar och papperstidningar ökade med cirka 7 procent under årets andra kvartal. Procentuellt sett var ökningen störst i landsortstidningarnas digitala kanaler: +14 procent.

Motsvarande siffra för storstadstidningarnas digitala kanaler var 7 procent vilket innebär att morgontidningarnas samlade digitala annonsering ökade med 10 procent. Samma ökning, 10 procent, gäller för morgontidningarnas samlade digitala annonsintäkter under årets första sex månader, vilket innebär att intäkten för den digitala annonseringen landade på 440,2 miljoner kronor.

Även morgonpressens tryckta kanaler nådde en positiv tillväxt, med 6 procent till 563,2 miljoner kronor under kvartal 2. Därmed växte annonseringen i de tryckta kanalerna med 4 procent till 1 003,6 miljoner kronor under årets första sex månader. Samtliga jämförelser görs med motsvarande period föregående år.

”Annonsaffären är fortfarande mycket viktig för finansieringen av fri och oberoende journalistik så det är mycket glädjande att morgonpressens annonsintäkter nu ökat fem kvartal i rad. Den digitala annonsaffären fortsätter att övertyga och stöds av en fin tillväxt i print under kvartalet. Det blir intressant att följa den fortsatta utvecklingen med riksdagsval och stora idrottsevenemang som tillfälliga vitamininjektioner samtidigt som en kommande lågkonjunktur riskerar ha en rakt motsatt effekt på annonsmarknaden”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.

Kontakter

Länkar

Om

Tidningsutgivarna
Tidningsutgivarna
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00https://tu.se/

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
 

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

Offentlighetspriset 2022 till Vingåkers kommun28.11.2022 09:30:00 CET | Pressmeddelande

Vingåkers kommun är årets mottagare av Offentlighetspriset. Priset är instiftat av branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) för att värna offentlighetsprincipen – som är en grundläggande förutsättning för ett öppet samhälle – samt markera vikten av att den upprätthålls. Vingåkers kommun får priset för sitt tydliga uttalade mål om transparens – och att i praktiken efterleva det.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum