TU - Medier i Sverige

Morgonpressens annonsintäkter ökar

Dela

Morgontidningarnas annonsintäkter från webben, appar och papperstidningar ökade med cirka 12 procent under andra kvartalet i år, jämfört med motsvarande period i fjol. Det visar ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige.

Annonsintäkterna från webben och appar ökade med 27 procent under andra kvartalet till 214 miljoner kronor. Samtidigt ökade annonsintäkterna från papperstidningarna med 8 procent och det till 531 miljoner kronor – allt jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

”Det är glädjande att intäkterna ökar Q2, men det balanserar tyvärr inte upp de mycket kraftiga fall som skedde under motsvarande period förra året”, säger Johan Taubert, vd TU.

Halvårssiffrorna visar däremot på lätt vikande intäkter för de morgontidningar som ingår i branschorganisationens statistik. Totalt sett minskade tidningarnas annonsintäkter med cirka 2 procent under första halvåret 2021 till ungefär 1,4 miljarder kronor, jämfört med samma tidsperiod 2020.

Morgonpressens annonsintäkter i tryckta och digitala kanaler under andra kvartalet 2021

 

Tryckta kanaler mnkr

Utv. %

Digitala kanaler, mnkr

Utv. %

Totalt, mnkr

Utv. %

Morgonpress

531

8

214

27

745

12

Miljoner kronor netto i avrundade tal, förändringen i procent avser jämförbara titlar relativt samma period föregående år. Statistiken grundar sig på uppgifter från 109 titlar, varav sju är utgivna i storstäder, under andra kvartalet 2021TU:s intäktsstatistik görs i samarbete med organisationens medlemmar samt Institutet för reklam- och mediestatistik.

Morgonpressens annonsintäkter i tryckta och digitala kanaler under första halvåret 2021

 

Tryckta kanaler mnkr

Utv. %

Digitala kanaler, mnkr

Utv. %

Totalt, mnkr

Utv. %

Morgonpress

961

-6

398

13

1 359

-2

Miljoner kronor netto i avrundade tal, förändringen i procent avser jämförbara titlar relativt samma period föregående år. Statistiken grundar sig på uppgifter från 109 titlar, varav sju är utgivna i storstäder, under andra kvartalet 2021TU:s intäktsstatistik görs i samarbete med organisationens medlemmar samt Institutet för reklam- och mediestatistik.

Mer info:

Jeanette Ciucci, administrativ chef

Tel: 08-692 46 05

Mobil: 076-527 46 05

E-post: jeanette.ciucci@tu.se

Kontakter

Länkar

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00https://tu.se/

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
 

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum