TU - Medier i Sverige

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med drygt 8 procent

Dela

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 8,2 procent under tredje kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Storstadspressens annonsintäkter ökade 8,9 procent, medan landsortspressen ökade med 7,4 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

- Den digitala tillväxt som vi såg under föregående kvartal har fortsatt och dessutom förstärkts under tredje kvartalet. För storstadspressens del har vi inte sett lika höga och positiva tillväxttal sedan början av 2016, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU.

Morgonpressens annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade med 8,7 procent, jämfört med samma period i fjol. Det är ett mindre tapp än under tidigare kvartal.

Morgonpressens digitala annonsintäkter

Miljoner kronor netto, förändring i procent (jämförbara titlar) jämfört med föregående år. Källa: TU

Digitala annonsintäkter

Q3 2017

Utveckling

Ackumulerat 2017

 

Mnkr

%

Mnkr

Storstadspress

101

8,9

320

Landsortspress

90

7,4

275

Morgonpress totalt

191

8,2

595

TU:s internetbarometer görs i samarbete med TU:s medlemmar samt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, och redovisar morgonpressens digitala nettointäkter, jämförbara titlar.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

Dagens skatteregler gynnar utländska it-bolag på svenska mediers bekostnad3.12.2018 08:30Pressmeddelande

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Norden: Danske Medier, Mediebedriftene, Medieförbundet och TU – Medier i Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar de nordiska organisationerna, i en gemensam debattartikel i Dagens industri, Nordens regeringar att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum