Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar

Morgontidningarnas digitala annonsförsäljning ökade med 5,3 procent under 2017, jämfört med 2016. Storstadspressen, det vill säga de morgontidningar som ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö, ökade under samma period sin digitala annonsförsäljning med 1,8 procent. Det medan landsortspressen i sin tur ökade med 9,4 procent. Totalt uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 867 miljoner kronor. Det visar ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sveriges annonsbarometer. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

- Förra årets sista kvartal var det fjärde i rad där morgonpressens samlade annonsintäkter ökade i de digitala kanalerna. Och för landsortspressens del har vi inte noterat så här starka tillväxttal sedan slutet av 2015, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU – Medier i Sverige.

Under fjärde och sista kvartalet i fjol ökade morgonpressen sina totala digitala annonsintäkter med 5 procent, jämfört med motsvarade period föregående år. Landsortspressen utvecklades starkare än storstadspressen under kvartalet. För landsortspressens del ökade de digitala annonsintäkterna med 14,7 procent, medan de minskade med 3,1 procent för storstadspressen.

Storstads- och landsortspressens totala annonsintäkter från de tryckta tidningarna uppgick 2017 till 3,2 miljarder kronor. Det är en minskning på 12,7 procent, jämfört med 2016.

Morgonpressens digitala annonsintäkter

Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år (jämförbara titlar). Källa: TU

Digitala annonsintäkter

Q4 2017

Förändring

Helår 2017

Förändring

Mnkr

Mnkr

Storstadspress

1,8

Landsortspress

14,7

9,4

Morgonpress totalt

5,0

5,3

TU:s annons- och internetbarometer görs i samarbete med TU:s medlemmar samt Institutet för reklam- och mediestatistik.

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.