Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar

Morgontidningarnas digitala annonsförsäljning ökade med 5,3 procent under 2017, jämfört med 2016. Storstadspressen, det vill säga de morgontidningar som ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö, ökade under samma period sin digitala annonsförsäljning med 1,8 procent. Det medan landsortspressen i sin tur ökade med 9,4 procent. Totalt uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 867 miljoner kronor. Det visar ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sveriges annonsbarometer. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

- Förra årets sista kvartal var det fjärde i rad där morgonpressens samlade annonsintäkter ökade i de digitala kanalerna. Och för landsortspressens del har vi inte noterat så här starka tillväxttal sedan slutet av 2015, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU – Medier i Sverige.

Under fjärde och sista kvartalet i fjol ökade morgonpressen sina totala digitala annonsintäkter med 5 procent, jämfört med motsvarade period föregående år. Landsortspressen utvecklades starkare än storstadspressen under kvartalet. För landsortspressens del ökade de digitala annonsintäkterna med 14,7 procent, medan de minskade med 3,1 procent för storstadspressen.

Storstads- och landsortspressens totala annonsintäkter från de tryckta tidningarna uppgick 2017 till 3,2 miljarder kronor. Det är en minskning på 12,7 procent, jämfört med 2016.

Morgonpressens digitala annonsintäkter

Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år (jämförbara titlar). Källa: TU

Digitala annonsintäkter

Q4 2017

Förändring

Helår 2017

Förändring

Mnkr

Mnkr

Storstadspress

1,8

Landsortspress

14,7

9,4

Morgonpress totalt

5,0

5,3

TU:s annons- och internetbarometer görs i samarbete med TU:s medlemmar samt Institutet för reklam- och mediestatistik.

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.